ЕС предложи забрана за автомобили на бензин и дизел от 2035 г.
Блокът се ангажира с публични инвестиции в зарядни станции, които да са близо една до друга по основните пътища
Европейският съюз предложи ефективна забрана за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., съобщава Reuters. Мярката цели да ускори преминаването към електрически превозни средства с нулеви емисии като част от по-широк пакет от мерки за борба с глобалното затопляне.
Европейската комисия предложи намаляване на емисиите въглероден диоксид от автомобилите с 55% до 2030 г. спрямо нивата до 2021 г. Това е много по-високо от съществуващата цел за намаляване с 37.5%.
Освен това се предлага 100% намаляване на емисиите до 2035 г., което би направило невъзможно продажбата на нови превозни средства, движещи се на изкопаеми горива в рамките на блока.
Това е вид амбиция, която чакахме да видим от ЕС, където липсваше през последните години“, каза Хелън Кларксън, главен изпълнителен директор на климатичната група, организация с нестопанска цел, която работи с бизнеса и правителството за справяне с изменението при климата. „Науката ни казва, че трябва да намалим наполовина емисиите до 2030 г., така че за автомобилния транспорт е просто – да се отървем от двигателя с вътрешно горене.“
Европейската асоциация на автомобилната индустрия ACEA обаче заяви, че забраната на конкретна технология не е рационален път напред, добавяйки, че двигателите с вътрешно горене, хибридите, акумулаторните електрически и водородните превозни средства трябва да играят роля в прехода.
За да стимулира продажбите на електромобили, Брюксел също така предложи законодателство, което ще изисква държавите да инсталират обществени пунктове за зареждане на не повече от 60 километра един от друг по основните пътища до 2025 г. То предвижда и 3.5 милиона обществени зарядни станции за леки и лекотоварни автомобили до 2030 г., нараствайки до 16.3 милиона до 2050 г.
Преходът към електрически превозни средства върви много по-бързо, отколкото някой някога е очаквал, но тогава ние сме длъжни да създадем правилните стимули за това“, каза Франс Тимерманс, ръководител на политиката на ЕС за изменение на климата. „Така че инфраструктурата за зареждане трябва да е там.“
Дори когато купувачите са могли да си позволят ценовата премия за частично или изцяло електрическо превозно средство, мнозина са били възпирани от „притеснение за обсега“ поради липсата на обществени зарядни станции.
Производителите на автомобили сигнализираха, че ще приемат по-строги цели за емисии само в замяна на огромни публични инвестиции в зарядни устройства.
Електрически инвестиции
Комисията изчислява, че до 2040 г. ще трябва да бъдат изразходвани 80-120 млрд. евро за публични и частни зарядни устройства в целия ЕС.
IHS Markit посочи в свой доклад във вторник, че ако ЕС повиши целите си за намаляване на емисиите на CO2 на 50% до 2030 г., това ще срине продажбите на нови автомобили на бензин и дизел в целия блок практически до нула.
Ясно е, че ако тези разтегнати цели се превърнат в солидни предложения, които да бъдат гласувани в законодателството, автомобилните производители, които са били по-смели и са инвестирали сериозно по-рано в електрификацията, ще имат значително предимство“, каза IHS.
Предложенията на Комисията ще трябва да бъдат договорени и одобрени от държавите членки на ЕС и Европейския парламент, което може да отнеме около две години.
Миналата година продажбите на автомобили с ниски емисии нараснаха в Европа, дори когато пандемията от COVID-19 засегна силно общите продажби на превозни средства, а един от всеки девет продадени нови автомобила беше електрически или плъгин хибрид.
Пълната електрификация обаче е далеч.
Много производители на автомобили обявиха инвестиции в електрификация, отчасти в очакване на по-строгите цели на ЕС за емисиите.
Миналия месец Volkswagen AG заяви, че ще спре да продава автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа до 2035 г., а по-късно в Китай и САЩ.
И Stellantis заяви миналата седмица, че ще инвестира повече от 30 милиарда евро до 2025 г. за електрифициране на своя състав.
Консултантската компания AlixPartners изчислява, че автомобилните производители и доставчици в световен мащаб ще инвестират 330 милиарда долара в електрификация в периода 2021-2025 г., което е с 41% повече от прогнозата за 250 милиарда долара през 2020-2024 г.
Брюксел предлага също така да се разреши на хибридите да се считат за превозни средства с ниски емисии до 2030 г.
Това ще бъде облекчение за автомобилните производители като BMW и Renault, които са инвестирали сериозно в тези автомобили – те имат както електрически двигател и двигател с вътрешно горене.
Тъй като зелените пълномощия на хибридните автомобили стават все по-оспорвани, производителите се опасяваха, че тези инвестиции ще бъдат пропилени, ако бъдат прекратени твърде рано.