Революция при батериите в ЕС: да имат паспорт и да се сменят лесно
Промените са окончателни и важат за почти всяка батерия - от преносими до тези в електромобилите

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Ново европейско правило, което определя строги изисквания за рециклиране на батерии, включително тези за електрически превозни средства, беше прието от Съвета на Европейския съюз, с което се приключва процедурата по приемане.
Регламентът е част от големия натиск на Европейския съюз за възприемане на принципите на кръговата икономика в своето законодателство. Той засяга почти всяка батерия, за която се сещате - от преносими до тези в превозните средства, за електрическите скутери и велосипеди, електромобили и акумулаторни индустриални батерии, които осигуряват повече от 2 киловатчаса мощност.
Правилата включват и етикетиране и в крайна сметка ще изискват производителите на батерии да отговарят на определени нива на рециклирано съдържание за критични минерали, открити в батериите, като кобалт, литий и никел.
ЕС очаква през следващите години търсенето на батерии да нарасне бързо, по-специално за електрическите автомобилни превозни средства и за леките транспортни средства, използващи акумулаторни тягови батерии, което превръща пазара на батерии в пазар с нарастващо стратегическо значение в световен мащаб.
„Паспорт“ на батерията
Най-важната промяна, която засяга всички физически потребители е, че в документа се предвижда портативните батерии, вградени в уреди, като смартфони, да могат да се отстраняват и заменят от крайния ползвател. На операторите ще бъде оставено достатъчно време да адаптират дизайна на своите продукти към това изискване. Батериите за леки транспортни средства ще трябва да бъдат заменяни от независим специалист.
В рамките на 3 години и половина след официалното приемане, производителите на уреди трябва да гарантират, че батериите са лесни за премахване и замяна от потребителите.
Батериите ще трябва да включват и етикети с данни, за да разкрият критерии като химичен състав и въглеродни отпечатъци. По-големите формати трябва да носят „дигитален продуктов паспорт“, който позволява на потребителите и другите да проследяват подробности относно данните за околната среда на всяка фаза от живота на батерията, от суровините през продукта до рециклирането.
Всички негодни за употреба стартерни акумулаторни батерии, индустриални батерии и акумулаторни батерии за електрически превозни средства трябва да бъдат събирани. За тази цел от производителите ще изисква безплатно да приемат обратно всички негодни за употреба батерии от съответната категория от крайните ползватели.
Новите стойности
В регламента се определят целеви стойности за производителите за събиране на негодни за употреба портативни батерии (63% до края на 2027 г. и 73% до края на 2030 г.) и се въвежда специална целева стойност за събиране на негодни за употреба батерии за леки транспортни средства (51% до края на 2028 г. и 61% до края на 2031 г.).
В него се определя целева стойност за оползотворяване на литий от негодни за употреба батерии от 50% до края на 2027 г. и 80% до края на 2031 г., като тя може да бъде изменена чрез делегирани актове в зависимост от пазарното и технологичното развитие и наличието на литий.
Документът предвижда задължителни минимални равнища на рециклирано съдържание за индустриалните батерии, стартерните батерии и акумулаторните батерии за електрически превозни средства. Те са като начало определени на 16% за кобалт, 85% за олово, 6% за литий и 6 % за никел. Батериите ще трябва да са придружени от документация за рециклирано съдържание.
Целта за ефективност на рециклирането на никел-кадмиеви батерии е определена на 80% до края на 2025 г. и на 50% до края на 2025 г. за други негодни за употреба батерии.
Новият регламент ще замени настоящата директива за батериите от 2006 г. и ще допълни съществуващото законодателство, по-специално по отношение на управлението на отпадъците.
Днешното гласуване на Съвета приключва процедурата по приемане. Предстои регламентът да бъде подписан от Съвета и Европейския парламент. После той ще бъде публикуван в Официален вестник на ЕС и ще влезе в сила 20 дни след това.