ЕС се споразумя за масово инсталиране на зарядни станции
До няколко години по основните пътища на Европа задължително трябва да има места за зареждане с електричество и водород

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Европейският съюз постигна предварителна сделка за разполагане на повече зарядни станции за автомобили, задвижвани с електричество или алтернативни горива, като водород. Целта е държавите в Блока да намалят значително въглеродния отпечатък на своя транспортен сектор, предава Reuters.
Споразумението ще изпрати ясен сигнал до гражданите и другите заинтересовани страни, че удобна за употреба инфраструктура за презареждане и станции за зареждане с алтернативни горива, като водород, ще бъдат инсталирани в целия ЕС“, каза Андреас Карлсон, шведският министър на инфраструктурата и жилищното настаняване в изявление.
В момента Швеция е председател на Съвета на ЕС.
По-нататък коментирайки това, което той нарече „временно политическо споразумение“ между Съвета и Европейския парламент, Карлсон добави:
Гражданите вече няма да имат причина да се тревожат за намирането на станции за зареждане на техния електрически автомобил или автомобил с горивни клетки.“
Той обясни, че целта на ЕС е да осигури по-голям капацитет за зареждане по пътната мрежа в градските райони, както и по магистралите.
Според информация на Bloomberg споразумението предвижда разполагане на електрически зарядни станции на всеки 60 километра по протежението на ключови пътища. Това трябва да се случи до 2026 г. Зарядната инфраструктура за камиони пък трябва да е разположена на интервали от 120 километра. Крайната дата за тази цел е 2028 г. До 2031 г. пък станциите за зареждане с водород трябва да бъдат разположени поне на всеки 200 километра.
При корабоплаването се предвижда да бъде осигурен достъп до електрозахранване в големите пристанища за 50 пътнически плавателни съда или за 100 контейнеровоза. До 2025 г. на европейските летища на всеки ръкав трябва да бъде осигурено електроподаване, а до края на десетилетието – и до отдалечените от терминалите стоянки.
Сделката идва на фона на постигнато забележително споразумение, за да се гарантира, че всички нови автомобили, продавани в ЕС, ще са незамърсяващи до 2035 г. (бел. р. – спира производството на коли, задвижвани от ДВГ). Липсата на инфраструктура за зареждане се разглежда като един от основните фактори, които възпрепятстват този преход.
Новите правила ще гарантират, че шофирането и зареждането на автомобил от ново поколение е толкова просто и удобно, колкото този, който зависи от бензина“, каза Исмаил Ертуг, депутат, отговорен за преговорите. „Трябва да декарбонизираме транспортния сектор, който все още е отговорен за огромна част от емисиите.“
ЕС също иска да гарантира, че 90% от тежкотоварните превозни средства ще имат нулеви емисии до 2040 г.
Министрите на енергетиката на ЕС ще дадат окончателно одобрение по-късно във вторник и на споразумението за прекратяване на продажбите на нови автомобили с ДВГ през 2035 г.