Компании продават храни с по-ниско качество в Източна Европа

Разлики във вкуса, външния вид и състава в дузина продукти, установяват проверки в Унгария и Словакия

Компании продават храни с по-ниско качество в Източна Европа
7734 ~ 2 мин. четене

Големите компании продават по-качествена храна в Австрия, отколкото в Унгария, въпреки че се очаква да бъде една и съща, заяви правителство в Будапеща.

Унгарската агенция за безопасност на храните проучила 24 продукта, продавани в двете страни от международни вериги като Lidl и Aldi. От институцията са установили, че предлаганата в страната версия на вафли „Маниер“ са по-малко хрупкави, а течният шоколад „Нутела“ не е толкова сладък колкото австрийския еквивалент, съобщава онлайн изданието Euractiv.

„Това е най-големия скандал през последните години. Изумен съм от прочетеното в доклада“, заяви Янош Лазар, шеф на кабинета на Виктор Орбан и допълни, че правителството ще започне мащабна проверка на предлаганите в Унгария продукти, но без да посочва какви мерки ще бъдат предприети.

Унгария не е сама в своята загриженост, пише Euractiv като посочва Словакия за пример, където институциите са загрижени за качеството на храните, които също са намерили разлики във вкуса, външния вид и състава в дузина продукти, продавани както в страната, така и в Германия и Австрия. Очаква се правителството да повдигне въпроса на европейско ниво.

"Клиентите очакват същото качество от една и съща марка, независимо къде се произвеждат или продават продуктите“, заяви словашкият министър на земеделието и развитието на селските райони Габриела Матечна в началото на седмицата.

Инспекторите в Словакия са тествали 22 хранителни стоки, продавани в търговските вериги в Братислава и граничните градове на страната с Австрия през ноември и декември 2016 г. Проверени са млечни, месни и рибни продукти, шоколади, тестени изделия и напитки като са изследвани техните опаковките, включително състава и теглото, както и цвят, вкус и мирис.

„В половината от продуктите са установени различия, които оказват значително влияние върху тяхното качество", заяви Матечна. „Най-вече в продуктите, продавани в Словакия, в които се наблюдава по-нисък процент на месо, по-висок процент на мазнини, изкуствени подсладители и консерванти, и по-ниско тегло в грамове, добави тя.

Темата беше повдигната от Словашката асоциация на потребителите още през 2011 г. Тя представи свое изследване, установило, че водещи мултинационални компании опаковат под едно и също име продукти с различен състав и качество в зависимост от държавата, за която са предназначени. Авторите на проучването твърдят, че източноевропейците консумират продукти с по-некачествени съставки от западноевропейците.

Тогава Европейската комисия отхвърли обвиненията, че международни фирми продават продукти с по-ниско качество в Източна Европа, като неоснователни. Според комисията компаниите са свободни да адаптират продуктите си за различните пазари и не са длъжни да разпространяват еднакви продукти от дадена марка във всички европейски страни.

Подкрепи Economic.bg