Фериботната връзка Русе-Гюргево трябва да заработи през юни
Събев и Караджов отново са поставили на масата за преговори с Румъния петте моста на р. Дунав
До месец юни трябва да стартира фериботна връзка между Русе и Гюргево, която ще има за цел да облекчи трафика през "Дунав мост". Това е една от темите, които са били обсъждани на срещата между транспортният министър Николай Събев, регионалният министър Гроздан Караджов и Сорин Гриндяну, министър на транспорта и инфраструктурата в северната ни съседка.
Фериботната линия ще има капацитет да разтовари трафика, особено през летните месеци", подчерта Събев.
Той допълни, че "Дунав мост" в момента може да поема до 1500 пътни превозни средства дневно в една посока, а фериботната връзка ще може да поема още около 600. Това е почти 30% увеличение на капацитета на граничния пункт.
Предвижда се фериботната връзка да разполага с буферен паркинг, така че да няма задръствания от автомобили.
През март се очаква да бъде подписан регламент между транспортните министри на двете държави, в който ще залегнат мерки за улеснен режим на преминаване през "Дунав мост". Събев уточни, че ще се работи в посока максимално изтегляне на службите, които нямат отношение към граничния преход, извън зоната му. Така не би трябвало да има спрели товарни камиони на самия мост.
Регламентите, които ще създадем през март, надявам се, да влязат в сила през май или април. Ако те работят добре, ще ги приложим и за Видин-Калафат", уточни Събев.
Регионалното министерство подготвя технически проект за ремонт на „Дунав мост“, който ще бъде направен от българска страна. През 2018 г. такъв ремонт е извършен от румънска страна. Проектирането ще приключи през май месец, а след това ще бъде обявен конкурс за избор на изпълнител по ЗОП.
Надяваме се през тази година да започне ремонтът и да завърши през пролетта на следващата“, коментира регионалният министър Караджов.
Относно магистралата „Русе-Велико Търново“, той заяви, че търгът е проведен в края на 2020 г, а офертите са отворени през януари 2021 г. До момента обаче не е ясно коя ще е началната точка на магистралата.
Да си го кажа както си е – към днешна дата нямаме яснота коя е стартовата точка на магистралата. Разговорите, които днес започнахме, ще покажат коя ще е тя. Където е икономически изгодна, началната точка ще е там“, обясни Караджов.
Той допълни още, че коридорът Букурещ-Русе-Велико Търново и връзката с магистрала „Хемус”, през която се минава, е изключително важен трансграничен коридор. Бъдещата магистралата ще преминава през Стара планина, ще пресича „Тракия” и „Марица” и ще стига до гръцката граница при Маказа.
Това го прави истински трансграничен коридор между Румъния, България и Гърция”, заяви Караджов.
Именно заради това българските министри смятат, че транспортните коридори, от които ще са част инфраструктурните проекти, могат да бъдат финансирани по програма Connecting Europe.
Мостовете отново излизат на дневен ред
Двете страни са препотвърдили плановете, заложени в Меморандума за сътрудничество от 2019 г. Българските министри са настояли на дневен ред да останат актуални преговорите за пет моста по р. Дунав. Работна група между двете държави трябва да изследва кои са 5-те най-добри точки за тях.
Припомняме, че преди няколко седмици Събев заяви, че има по-скромни планове – да бъде изграден един мост в рамките на неговия мандат.
Програмата Fast Danube също е била тема на разговор, а двете страни са се договорили за по-интензивни действия в посока на това р. Дунав да стане целогодишен транспортен коридор. Събев заяви, че румънската страна не е била доволна от работата по програмата досега.