Глобите по „Пакет Мобилност“ се отлагат до края на октомври
Дотогава държавите трябва да уточнят и предоставят санкционните си норми

© ECONOMIC.BG / Авторът
Прилагането на „Пакет Мобилност“, по отношение на спорните въпроси, се отлага негласно до края на октомври. Това обясни за Economic.bg Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи (СМП). Това е второто "негласно" удължаване на периода, в който фирмите няма да бъдат санкциониране за неспазване на разпоредбите в пакета, тъй като заради отпускарския сезон насоките за прилагането им не са готови.
В средата на август очакванията на бранша бяха насоките да са готови „към 5-10 септември“.
„Негласната отсрочка за прилагането на „Пакет Мобилност“ продължава до края на октомври, докогато всички държави трябва да предоставят санкционните си норми“, обясни Йордан Арабаджиев. „Това ще рече, че до 31 октомври всяка държава ще трябва вече да е определила и публично оповестила каква глоба ще налага за всяко конкретно нарушение. Така че досега нищо не е променило при контрола на международните автомобилни превози“, добавя той.
Въпреки „негласното отлагане“ на прилагането на „Пакет Мобилност“ обаче водачи непрекъснато се жалват от наложени глоби в държави от Централна и Западна Европа.
„Абе не знам как е, ама видях с очите си как глобиха колега от Литва с 2000 евро за 45 часа в кабината в Германия“, беше споделил в групата „Международни шофьори“ във Фейсбук шофьорът Цецо Кръстев.
На въпроса защо, след като все още няма определени санкции за нарушенията по пакета, глобяват, Арабаджиев отговори: „Е, спането в кабината по време на 45-часовата почивка е забранено още откакто съдът излезе с решение, така че за него няма прошка.“ Той отново поясни, че има отлагане на санкциите само за спорните въпроси от пакета, като например за това кой ще осъществява контрола по връщането на водача в страната, по какъв начин ще се удостоверява това и пр.
Припомняме, че на 31 юли в Официален вестник на Европейския съюз бяха публикувани промените, засягащи работата на международния товарен автомобилен транспорт на територията на Общността. Почти всички промени, включени в „Пакет Мобилност“, влязоха в сила от 20 август 2020 г. Само изискването за връщането на камиона в държавата на регистрация ще влезе в сила от 1 януари 2022 г.
Тъй като за някои нововъведения в пакета все още не е ясно кой и как ще ги контролира, се очакват насоки от Европейската комисия за прилагането им, след което ще започне и стриктното прилагане на пакета.