Съдът на ЕС реши: Камионите трябва да се връщат празни до България
Съюзът на международните превозвачи обвиняват държавата в бездействие и липса на информация

Снимка: Красимир Свраков
Европейският съд в Люксембург отхвърли иска на България за временно отлагане на прилагането на най-спорната разпоредба на "Пакет Мобилност" I – камионите да се връщат празни в страната след направен международен курс. Новината за отхвърления иск съобщават от Съюза на международните превозвачи.
През октомври 2021 г. страната внесе иск за отлагане на мярката до окончателното решение на Европейския съд по делото, заведено от общо 9 държави членки на ЕС (България, Полша, Кипър, Унгария, Литва, Латвия, Естония, Малта и Румъния). Действията на българската държава бяха наложени от драстичната промяна на икономическата действителност, както и заради доказани необратими последици върху околната среда (принудителните празни курсове на камионите ще доведат до покачване на въглеродните емисии).
Припомняме, че мярката за връщането на камиони до държавата на регистрация влезе в сила през февруари тази година. На организирана пресконференция тогава превозвачите заявиха, че ресорното ведомство не е организирало среща с тях, за да стане ясно как интересите на бранша ще бъдат защитени. B oтгoвop нa ĸpитиĸитe зaм.-миниcтъpът Bлaдимиp Bъpбaнoв ce oпитa дa зaщити бългapcĸитe пpeвoзвaчи пo вpeмe нa нeфopмaлeн cъвeт нa миниcтpитe нa тpaнcпopтa нa EC.
За последно през май Върбанов отново посочи, че разпоредбите на пакета водят до негативни икономически последици за автомобилния транспорт в целия ЕС. Тогава той взе участие в Международния транспортен форум в Лайпциг.
Комбинираният ефект от ограниченията на Пакет "Мобилност I" и от продължаващия военен конфликт се отразява отрицателно на всички видове транспорт, особено на фирмите, които са базирани в държавите членки близо до външните граници на Европа“, каза зам.-министърът, цитиран от пресцентъра на ресорното ведомство.
Той посочи, че покачващите се цени на горивата и продължаващата липса на професионални шофьори на тежкотоварни превозни средства в рамките на Европейския съюз също оказват негативно влияние върху автомобилните превозвачи.
Сега от Съюза на международните превозвачи посочват, че все още няма официално позиция на Министерство на транспорта по темата с отхвърления иск, а България е оставена без стратегическа транспортна политика. Браншът на практика разчита на информация от министерствата на другите държави, обявили се против пакета.
Официална информация от страна на българското Министерство на транспорта и съобщенията все още няма. Каква е позицията на българската държава, как е била аргументирана позицията ни и как тя ще защити транспортния си бизнес – също. В условията на тежка икономическа криза, България е оставена без стратегическа транспортна политика, а бранша е в ситуация, в която получава информация и подкрепа от ресорните министерства на останалите 8 държави членки."
От Съюза посочват още, че целенасочените репресивни действия на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" към конкретни транспортни фирми в България, изявили своето несъгласие по законен начин с политиката водена от МТС, продължават.