Най-неприемливата за България клауза от Пакет „Мобилност“ вече действа
Преди две седмици влезе в сила изискването за командироване на българските шофьори в чужбина
От днес влиза в сила изискването за връщането на камиона на 8-мата седмица, което е най-неприемливата за българските превозвачи клаузи от Пакет „Мобилност“. На тяхна страна застана и държавата, която не успя да ги защити преди години, когато се приемаше законодателството и сега опитва да обори в Съда на ЕС новите изисквания. Преди две седмици пък влезе в сила изискването за командироване на българските шофьори в чужбина, които вече трябва да получават колкото европейските си колеги.
По този повод от Съюза на международните превозвачи организират пресконференция под надслов „Пакет „Мобилност“– това ли е краят на българския транспортен бизнес?“.
След приемането на Пакет „Мобилност“ през 2020 г. България, заедно с Полша, Кипър, Унгария, Литва, Латвия, Естония, Малта и Румъния подадоха обща жалба до Европейския съд за спиране на разпоредбите, включени в пакета.
Миналият октомври българската държава подаде отново иск за отлагане изпълнението на Пакта до окончателното произнасяне на Европейския съд по общото дело. Служебното правителство отправи молба до Съда на ЕС да спре изпълнението на чл. 1(3) от Регламент 2020/1055 до произнасяне на Съда на Европейския съюз с окончателен акт по жалбата.
В проекта на позиция са посочени няколко довода, които доказват основателността на жалбата.
На първо място, евентуалното въвеждане на мярката от февруари догодина ще причини непоправими последици за околната среда, като тяхното настъпване е с голяма степен на вероятност. Разпоредбата ще създаде условия за извършване на допълнителни транспортни курсове, което ще окаже значително отрицателно въздействие, най-вече върху околната среда.
България е отбелязвала многократно, че задължителното връщане на превозното средство в държавата по установяване ще доведе до неефикасно използване на транспортните съоръжения в Европа, което е против всички усилия да се осигури устойчиво развитие на сектора, подчертават от МС.
Второ, приемането на временната мярка би гарантирало интересите на транспортните дружества. Транспортните фирми няма да бъдат принудени да понесат огромни финансови разходи и по-специално тези, които са установени в периферни държави членки като България. Много транспортни оператори ще бъдат принудени да прекратят дейност или да се преместят, което ще окаже огромно влияние върху икономиката и жизнения стандарт в тези държави членки, включително и повишаване на безработицата. Ще бъдат избегнати потенциални промени в наличния транспортен капацитет, които могат да доведат до повишаване на цените за някои видове транспортни операции, изтъкват от МС.