Горивата в България поевтиняха, но достатъчно ли?
Цените на петрола се сринаха наполовина от началото на месец март

© ECONOMIC.BG / Pixabay
В последните седмици икономическите журналисти по цял свят започнаха да сравняват ситуацията на световните пазари със световната финансова криза от 2008 г., уплахата на инвеститорите след терористичните атаки от 11 септември 2001 г. и дори „черния понеделник“ от 1987 г. Акциите на Wall Street поевтиняват с двуцифрени проценти, а оттам паниката започва да тресе и фондовите пазари по цял свят, принудени масово да спират за кратко търговията си, което да откаже инвеститорите от още разпродажби.
Успоредно с това още по-голям срив отбелязват и цените на петрола. От началото на годината те се движат с малки изключения само в една посока - надолу. От началото на януари до 12:00 ч. българско време днес „черното злато“ е поевтиняло с 58%. Най-резкият му спад обаче е от началото на месец март. Оттогава неговата стойност се е обезценила с 46%, а 17 от тях се дължат само на изминалите три дни от настоящата седмица, когато десетки авиокомпании започнаха да преустановяват международните си полети.
Ценовата война между основните производителки на петрол от ОПЕК и Русия спомогна за поевтиняването на суровината и на 9 март напрежението между тях доведе до най-големия ѝ дневен крах в цената от началото на войната в Персийския залив през 1991 г. - с близо 30%.
Към момента и двата основни борсови сорта - Брент и WTI - се търгуват за под 30 долара за барел - цени, последно наблюдавани на борсата отпреди четири години. Но срив от 17% само за три дни не е наблюдаван дори и по време на финансовата криза от 2008 г. От Goldman Sachs пък очакват цената на сорт Брент да падне до 20 долара за барел през второто тримесечие тази година, което не е наблюдавано от 2002 г.
Сривът в цените на петрола логично би трябвало да доведе и до такъв при горивата в България. Той все още липсва, но се очаква горивата да продължат да поевтиняват. Това мнение изрази пред Economic.bg експертът от Българската промишлена и газова асоциация Светослав Бенчев.
Възможно намаление на основните петролни продукти у нас започна да се обсъжда още от средата на месец февруари. По-съществено намаление обаче се наблюдава едва от втората седмица на месец март, показва справка в специализираната информационна платформа “Fuelo”. И докато цените на петрола от началото на този месец са се сринали с 46%, то средните такива при горивата у нас паднаха са паднали с около 6% за литър (5.8% за най-масовия бензин А95 - 13 ст. до 2.09 лв./л; 6.6% за дизела - 15 ст. до 2.12 лв./л).
Тенденцията е те да продължат надолу, но с колко още ще паднат те и кога, не може да се каже според Бенчев заради несигурната ситуация в света, създадена от пандемията от коронавируса COVID-19.
"Докато ситуацията не се стабилизира, петролът ще продължи да върви надолу. Докога това ще продължи обаче никой не може да каже. Изключително важно е как ще бъде овладяна заразата в Европа и в САЩ. Някакви действия на Саудитска Арабия и Русия биха оказали влияние на пазара, но спадът на пътуванията в цял свят е сериозен и не е сигурно дали дори тези две основни производителки биха могли да вдигнат цените", коментира Бенчев.
Той сподели, че днес БГПА е обсъждала с европейските си колеги, че търсенето на керосин е намаляло много за последните седмици, след като десетки авиокомпании спряха международните си полети като мярка срещу разпространението на вируса. "Единствено нещо, което може да повлияе добре на коронавируса, ще даде надежда на пазара", допълни Бенчев.
Допълнителен натиск върху цените на горивата би трябвало да оказва и слабият щатски долар, който е основната валута, с която се търгува нефта на международните пазари. От 21 февруари 2020 г., когато беше най-високата регистрирана стойност на долара за последните близо три години, до днес той е поевтинял с над 3% спрямо лева. На 10 март дори отчете спад с 5.5%. "Корелацията между двете е достатъчно голяма, за да окаже влияние в зависимост колко голямо е поевтиняването", допълни Бенчев.
Накратко, поевтиняване има както при самата суровина - и то с над 50%, така и на валутата, с която тя се купува. От това следва и допълнително поевтиняване на горивата в търговската мрежа в България в близкото бъдеще, което не може да дойде веднага, тъй като има технологично време, за което горивото да мине през рафинериите и да стигне до търговците на дребно.