Хампарцумян: Поскъпването на жилищните кредити ще е плавно
Лихвите по депозитите ще се увеличават, коментира банкерът

Снимка: Economic.bg/Архив
Жилищните кредити ще поскъпват не рязко, а плавно. Няма да имаме катастрофални събития, но поскъпването на кредита е нещо нормално, коментира банкерът Левон Хампарцумян в интервю за БНТ.
Припомняме, че на 1 март Българската народна банка (БНБ) изчисли нов, по-висок основен лихвен процент (ОЛП) в България. От 1 март той се увеличава с 0.35 пр. пункта до 2.17%.
По думите на Хампарцумян това е това е нормалният начин и инструмент, който БНБ има и с който се противопоставя на нарастването на инфлацията.
Когато депозитите носиха отрицателни лихви, това бе ненормално и банките даваха евтини кредити, за да изкарат пари от депозитите. Централната банка ги наказваше с такса върху излишъка от депозитите“, обясни банкерът.
Очаква се депозитите да почнат да бъдат по-доходоносни. Много е вероятно лихвите по тях да достигнат до 3%, тъй като по думите на експерта, Европейската централна банка и Фед ще задържат за по-дълго високите лихви. Така инфлацията се очаква да падне до 4-6%.
Включително и в България при положение, че се управлява прилично и следваме тенденциите на другите държави“, обясни банкерът.
Той коментира и голямото несъответствие между цените на храните в България и други европейски държави. По думите му разликите у нас се дължат на неефективен пазар, лошо управление, липсващи контролни органи, които да следят за качеството и наличието на конкуренция, картели, монополи и др.
В малка страна лесно се правят картели.“
По отношение на растящите банкови такси, Хампарцумян коментира, че с част от таксите банките покриват неефективности в управлението им. В момента хората имат повече от един канал за достъп до парите си 24/7 - това вече е друг вид услуга, по-удобна за хората, а това изисква разходи. Банките имат присъщи разходи, които трябва да направят и ги кара да вдигат цените.
Това, което държи цените нормални, е конкуренцията, а между банките има конкуренция. Но цените се вдигат до момента, в който започват да ти се разбягват клиентите - това е начинът да се регулират нещата.”