Хърватия: Отличник в криза

Инвестициите на държавата в технологии и цифрови умения се отплатиха в критична ситуация

Хърватия: Отличник в криза

Снимка: Unsplash

Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова
Хърватия – ударена не само от пандемията от коронавирус, но и от силно земетресение, се оказа отличник по дигитализацията на образованието.

Строгите мерките срещу коронавируса се разпространиха из цяла Европа, а един от най-силно засегнатите сектори се оказа образованието. Над 90% от учениците по света спряха да посещават училищата, тъй като властите ги затвориха. Много от тях все пак опитаха да прехвърлят обучението онлайн, като всяко се справяше с различен успех.

Като добър пример за този преход Световната банка дава Хърватия. „Образователната система на страната беше в много добро положение за справяне с тази ситуация“, пише в блога на институцията, къде се обяснява подробно за добрата дигитализация на училищата и учебната реформа в страната, които са улеснили случването на дистанционното обучение.

През 2015 г. Хърватия стартира пилотния проект за електронни училища, предоставяйки дигитално оборудване и инструменти за поддръжка на 150 учебни заведения. Пилотният проект беше разгърнат в национален план, като се очаква до 2022 г. вече да е обхванал всички училища.

След това през септември 2018 г. Министерството на науката и образованието стартира пилотния проект „Училище за живот“ като част от цялостна реформа в учебната програма в 74 основни и средни училища в цяла Хърватия. Година по-късно се предприе общонационална учебна реформа, фокусирана предимно върху осигуряването на цифрови технологии и оборудване на училищата и подобряването на цифровите компетенции на учениците и учителите. В рамките на две години бяха обучени 50 000 учители.

„Този опит се оказа решаващ за осигуряване на бърз преход на Хърватия към дистанционно обучение“, пишат анализаторите от Световната банка.

Виртуалните класни стаи, използвани преди това за обучението на учителите, станаха места за комуникация с учениците, колегите и директен канал към министерството по време на пандемията от коронавирус.

В допълнение към COVID-19, хърватската столица Загреб бе разтърсена и от силно земетресение на 22 март, което причини щети не само в историческия център на града, но заедно с това и на много училища.

Държавата, която не е мащеха

Министерството обаче успя бързо да възобнови дистанционното обучение, като пое активна роля в този процес и не остави училищата да се оправят сами. За целта ведомството успя да впрегне различни ресурси. Заедно с обществената телевизия например достигна до най-малките, които не могат да използват онлайн ресурси самостоятелно. За по-големите бяха създадени 15-минутни видеоклипове, покриващи учебната програма и график, за да могат всички ученици да реализират планираните резултати от обучението до края на учебната година.

Междувременно образователното министерство публикува инструкции за училищата как да организират дистанционното обучение.

Хърватската държава се водеше по два основни принципа: „трябва да се осигури достъп за всеки ученик, като се вземе предвид възрастта му“ и „трябва да се подготви резервно копие за всяко решение“.

На практика това означаваше, че трябва да се използват няколко канала за достигане до ученици и родители, така че ако един се провали, да има осигурен друг. Така за дистанционно обучение се ползваха всевъзможни платформи – като се започне от телевизионни канали и YouTube и се стигне до имейл, чат приложения, социални мрежи и различни цифрови платформи (като Moodle, Teams, Yammer).

Хърватското министерство на образованието подпомогна учителите в разработването на учебните планове, даде препоръки за организирането на деня, така че да има балансирано натоварване за учениците. Не пропусна и казуса с оценяването във виртуална среда.

Въвличане на учениците

За малките ученици между 1-4 клас, които използват телевизионни канали за дистанционно обучение, учителите бяха инструктирани да се свързват с родителите им по удобен начин, като Viber или WhatsApp. Целта е да се подсигури участието на всички.

По-големите влизаха във виртуални стаи чрез цифрови платформи, където проследяването на тяхното участие вече се случва много по-лесно и директно. Извънредните правила изискваха от учителите да се свързват с родителите, ако детето не се включи онлайн, за да се установи причината и да се намери начин за помощ, ако е необходимо.

В случай че и след съобщенията и обажданията от учителя ученикът все още не е започнал дистанционното си обучение, преподавателят трябва да се свърже с центъра за социално подпомагане – червен флаг, че родителите не подкрепят образованието на детето си и не сътрудничат на училището.

Анализирайки случилото се в Хърватия, Световната банка коментира, че „видяхме огромна загриженост и всеотдайност на всички заинтересовани страни – учители, родители, ученици и правителство – за да се гарантира продължаването на обучението“.
Коментари: 0