Храната пристига на колела
Новият модел на търговия през платформи е не просто решение на един търговски проблем, но е удобство за клиентите
Храната вече ни идва на крака. И то на колела – с автомобил, но все по-често с велосипед. Пандемията се оказа мощен ускорител в промяната както на навиците, така и на бизнеса, свързан с храненето. Ресторантите отварят – затварят, тази есен достъпът започна да зависи и от наличието на зелен сертификат. Цялата тази промяна предизвиква бърза трансформация в цял един бизнес сегмент.
Доставката на храна до дома, офиса или просто на посочен от клиента адрес се превръща в практика и все повече ресторанти, за да продължават да съществуват, прибягват до тази алтернатива. Всеки избира вариант, който е най-изгоден за него. Едни предлагат на място да си вземете храната и да си я отнесете, с опция да разгледате онлайн и дори предварително да я поръчате. Други правят това чрез собствен доставчик. Все повече стават компаниите, които не разполагат със свой ресторант или кухня, просто през тяхната платформа избирате и поръчвате. За клиента услугата обикновено е „безплатна“, доставчикът получава договорен процент от крайната цена. Едни заведения приемат това с охота, други се въздържат от подобно партньорство и като резултат продажбите им са по-малко, но пък оптимизират усилията си така, че да имат по-добра печалба.
Гледната точка към онлайн модела от три страни:
Виктор Ръкариу, генерален мениджър на Glovo за Централна и Източна Европа:
Онлайн пазаруването е ниша с голям потенциал
Пандемията продължава да оказва влияние върху бизнеса и живота на хората и изглежда, че намаляването на разходите за купувачите няма чак такова значение, както преди - за сметка на клиентската удовлетвореност. Потребителите искат дигитално ориентиран доставчик и компаниите, които не бяха в състояние да предоставят такъв тип услуга, рискуваха да загубят своите клиенти.
Бързината и удобството се превърнаха в основа на онлайн пазаруването през последната година, като допринесоха за ускоряване процеса на миграция към онлайн поръчки. Това доведе до появата на изцяло нова ниша, която представлява еволюция на потребителските навици към незабавната доставка, наречена бърза търговия (англ. - quick commerce). Това е моментално решение, което премахва необходимостта от прогнозиране или складиране на запаси. С т. нар. Q-Commerce потребителите купуват точно това, което им е необходимо, точно тогава, когато имат нужда от него.
По време на пандемията се убедихме, че нашата платформа може да означава повече за обществото и това ни накара да изместим фокуса си към доставяне на стоки от първа необходимост. Осъзнахме колко важна роля има Glovo за ресторантите наши партньори, които иначе бяха принудени да затворят физическите обекти в повечето страни, в които работим. Сега наблюдаваме нарастващ интерес за присъединяване към Glovo като модел за защита на дейността на ресторанти и магазини.
Тенденциите в пазаруването на храна бяха променени в максимално кратък период от време. Хората започнаха да готвят повече, увеличи се интересът към доставката на хранителни стоки и виждаме по-голям интерес към концепцията за търговско пространство, което предлага потребителски продукти и много други артикули, изключително чрез услуги за бърза доставка всеки ден, целогодишно. Затова и започнахме да развиваме това предлагане. В желанието да сме максимално близо до нашите потребители, продължаваме с плана си за разширяване в България както по отношение на присъствието в нови градове, така и за добавяне на нови партньори към приложението. Нашият фокус е да разширим услугите, да предложим незабавна доставка, при която потребителите да не чакат повече от 30 минути, за да получат поръчката си.
Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag:
Пандемията значително ускори растежа ни.
За да извлечем максимума от ситуацията, трябваше да взимаме бързи решения и то на база много малко налична информация. Фокусирахме се върху увеличаване на нашия капацитет и подобряване на услугата. Това даде резултат и оборотът на нашия онлайн супермаркет от около 9 млн. лв. с ДДС за 2019 г. надхвърли 29 млн. лв. с ДДС за 2020 г.
Прави впечатление, че с изключение на първото затваряне през март 2020 г., когато потребителите се презапасяваха с основни стоки, през останалото време пазаруваха онова, които по принцип пазаруват.
Основната промяна е, че все повече хора пробват услугата и когато тя е добра, те стават редовни клиенти. Това ни помага да растем и в момента.
Нашият сегмент тепърва ще се развива през следващите години. Смятам, че онлайн ритейлърите имат предимство пред останалите заради спецификите на бизнеса. Конкуренцията е полезна и ще помогне за още по-бързото развитие на сегмента и подобряването на услугата към крайния потребител.
Мисля, че пред нас само се отварят нови и нови хоризонти. Ставайки по-големи, имаме възможност да инвестираме още повече в развитие на нашите услуги. Вярваме, че това ще доведе до още по-бърз растеж и повече доволни клиенти.
Блажка Димитрова, основател на „Благичка – ZERO WASTE“:
Оставаме верни на своята кауза
„Благичка – ZERO WASTE“ е първият ресторант с нулев отпадък в България, който наема младежи в неравностойно положение. Вярваме, че храненето е ритуал, който носи енергия и щастие, и затова всички работим и с убеденост, че всяко усилие да не се изхвърля отпадък дава своя резултат. Нулев отпадък е равносилно на нулев негативен отпечатък върху природата. Като цяло дейността на ресторанта се сви заради пандемията. Кухнята беше така развита, че да извършваме и кетъринг услуги, но сега събитийната индустрия е в затишие и съответно почти нямаме такива поръчки.
Продължаваме обаче да залагаме на високото качество и на храната с кауза. Ползваме един доставчик за територията на цяла София - глухоням младеж, който със своя велосипед покрива всички заявки. Предимството е, че трафикът не му влияе. Бизнесът ни е свързан с две каузи – нулев отпадък и наемането на младежи в неравностойно положение, на които не искаме да изневерим. Към момента сме решили въпроса с доставките и нямаме нужда да предлагаме услугите си през друга платформа.
Текстът е част от бр. 105 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.