Инфлацията безмилостно притиска PepsiCo и Coca-Cola
В Pepsi не изключват ново повишаване на цените на продуктите

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Двамата водещи производители на кола в света – PepsiCo и Coca-Cola, предупредиха в четвъртък за натиск върху печалбите тази година в резултат на безмилостното нарастване на разходите, предава Reuters. Разходите – от тези за алуминиеви кутии до тези за труд и доставка – нараснаха заради смущения, предизвикани от пандемията и разпространението на варианта Омикрон. А компаниите отговориха с повишения на цените.
Въпреки това разходите все още са високи, а заедно с критичните брънки от веригата на доставки не вдъхват надежда за облекчаване на ситуацията. Анализаторите предупреждават, че повишението на цените вероятно няма да бъде достатъчно, за да смекчи напълно маржовете на печалбата на производителите на пакетирани храни.
За Coca-Cola коригираният оперативен марж спадна до 22.1% през четвъртото тримесечие от 27.3% година по-рано. Коригираният основен оперативен марж на PepsiCo намаля със 183 базисни пункта.
„Дори PepsiCo се оказва податлива на изключително предизвикателната ценова среда“, пише в бележка анализаторът на Barclays Лорън Либерман.
PepsiCo очаква основна печалба за фискалната 2022 от 6.67 долара на акция, което е под осреднената прогноза на анализаторите за 6.73 долара по данни на IBES от Refinitiv. Coca-Cola прогнозира, че коригираната печалба на акция за цялата година може да се увеличи с 5 до 6% от базата от 2.32 долара през 2021 г.
Главният финансов директор на PepsiCo Хю Джонстън каза пред Reuters, че има потенциал за допълнително покачване на цените на продуктите ѝ по-късно през годината. Ръководството ще пристъпи към този ход, ако разходите се покачат повече от очакванията им. Джонстън не изключва и недостиг на продукти.
Ние контролираме нашата верига за доставки чак до рафта. Това ни поставя в относително по-добра позиция, но не бих казал, че няма да имаме предизвикателства. Ние не сме имунизирани срещу това“, каза Джонстън.
Нетните приходи на PepsiCo нараснаха с 12.4% до 25.25 млрд. долара през четвъртото тримесечие, надминавайки прогнозите за 24.24 млрд. долара. Коригираните приходи на Coca-Cola нараснаха с 10.1% до 9.47 млрд. долара, надвишавайки прогнозите от 8.96 милиарда долара.
Акциите на дружествата останаха без промяна по време на ранната търговия.
PepsiCo обяви също 7% увеличение на годишния дивидент и нова програма за обратно изкупуване на акции на стойност 10 млрд. долара.