Инвестирахме 2 млрд. евро в пътища и магистрали
Ремонтите по магистралите приключват до 1 ноември, заяви Лиляна Павлова

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Лиляна Павлова поясни, че преди по-малко от седмица е била приета и дългосрочната визия за развитието на пътния сектор до 2022 г. с основна цел да се довърши магистралният пръстен на страната, като към него се пренасочи транзитният трафик и да се облекчат по-малките пътища.
„Усилията през последните 5 години бяха вложени в изграждането на цялостната визия на пътната инфраструктура. Може би асфалтът не се яде, но без асфалт и пътища не може. В този процес успяхме да реализираме важни пътни проекти за развитието на страната, но и да изградим визията ѝ. Задръстванията през последните почивни дни доказаха едно - трябват много повече добре устроени пътища и магистрали, за да може трафикът да има добра проводимост”, посочи Павлова.
Очаква се средствата по новата оперативна програма, съгласно приоритетите на Европа, да са наполовина на отпуснатите на момента –малко над 1 млрд. евро. „Преди броени минути беше сключен и първият договор за следващата програмна година – изграждането на първите участъци от магистрала „Струма”, поясни Павлова.
Тя допълни, че каквото министерството успее да спести от АМ „Струма” ще бъде пренасочено към други проекти, като доизграждането на магистрала „Хемус” и тунела под Шипка. Необходимите средства за стратегическата пътна инфраструктура са 5 млрд. евро – като към тях влизат връзките Велико Търново – Русе, София – Видин, София – Калотина и околовръстният път на София.
"Това са много важни стратегически проекти, към които Министерството на регионалното развитие ще вложи всички необходими мерки, за да бъдат реализирани докрай. Въпреки оскъдната сума, която ще бъде отпусната през следващия програмен период, ще се постараем да осигурим финансиране от международни институции”, поясни министърът.
Заместник-ръководителят на Управляващия орган на ОП „Транспорт“ Галина Василева отчете, че през оставащите няколко месеца до края на годината трябва да бъдат усвоени около 420 млн. евро, за да няма загуба на средства.
„Предстои да бъдат изградени още 83 км жп линии, в ход е и модернизацията на жп гарите в София и Бургас и изграждането на Интермодален терминал Пловдив“, обобщи Галина Василева. „В пътния сектор в момента се изграждат 72 км автомагистрали, 24 км първокласни пътища, както и система за преброяване на трафика по автомагистралите и първокласните пътища“, каза инж. Василева.
В допълнение, тя посочи, че се предвижда „обратно“ фазиране на проекта за разширение на линия 2 на метрото от метростанция „Джеймс Ваучер" дo метростанция „Витоша” в кв. Хладилника. Той беше предвиден за финансиране от новата оперативна програма, а сега ще се реализира със средства от ОПТ. Галина Василева съобщи, че Европейската Комисия е одобрила и последния проект по програмата за изграждане на обходния път на град Габрово.
През настоящия програмен период са изградени 300 км. нови магистрали и обходни пътища. Изградени и рехабилитирани са 424 км. жп линии, а от тях остава да бъдат подобрени и изградени още 83 км. Към тях влизат гара София и Бургас, както и изграждането на Интермодалния терминал в Пловдив.