Инвеститорският интерес доказва правилното развитие на Община Елин Пелин
Децентрализацията е ключовият въпрос за по-доброто управление в общините, смята кметът Ивайло Симеонов
Ивайло Симеонов, кмет на Община Елин Пелин:
- Партньорство с Община Елин Пелин
Ивайло Симеонов е два мандата кмет на Община Елин Пелин. Той заема поста през 2015 г. Избран е за Кмет на годината в раздел "Инвестиции и работни места" за мандат 2015 – 2019 г. в конкурса Кмет на годината, организиран от Kmeta.bg.
От 2016 г. e член на Управителния съвет на Националното сдружение на общините в Република България. През 2018 г. Oбщина Елин Пелин pечели отличителния знак „Аз гарантирам щастливо детство“, присъждан от Държавна агенция за закрила на детето.
Симеонов е отличен в категорията “Демографска политика и инвитро програми” в националния онлайн конкурс "Кмет на годината" 2020.
Г-н Симеонов, краят на мандата е време за равносметка. Социално-икономическите показатели на общината са добри – какво свършихте за тези четири години?
Равносметка трябва да си правим постоянно, не само в края на мандата. Реално няма момент, в който аз да не съм наясно какво сме свършили, какво предстои да направим и какво сме пропуснали. На всеки кмет му се иска да каже: „Ние свършихме цялата работа!“, но това не винаги се случва. Поставили сме си високи цели и ако изпълним 80 или 90 процента от тях, то това ще е успех за всички ни. Понякога пътят, който се налага да извървим, може да се окаже по-дълъг от това, което ни се иска или това, което сме очаквали, но важното е да вървим в правилната посока.
Отчитам като успех това, че всяка една инвестиция в общината и изработването на капиталовата ни програма се прави съвместно с кметовете на населени места. Те са хората, които разбират най-добре нуждите на своите жители. Кметовете и кметските наместници са постоянно на терен – организират събрания, говорят с жителите в съответните населени места и имат реална представа какви са потребностите на нашите съграждани.
С болка споделям, че основните проблеми продължават да бъдат същите. На първо място подземната инфраструктура от гледна точка на необходимостта от подмяна, рехабилитация или изграждане на водопреносна и канализационна мрежа. Вторият основен проблем е свързан с подобряване, реновиране или изграждане на пътна и транспортна инфраструктура. За съжаление, това са проблеми, които до голяма степен не зависят само от нас. Нашата работа е свързана със създаването на проектите и тя е свършена. Сега очакваме държавата да отпусне необходимите средства, така че ние да изпълним тези проекти.
Ако финансовата децентрализация беше факт, нямаше да се налага да чакаме и да се молим за финансиране, а щяхме сами да направим дългосрочна инвестиционна програма. Щяхме да знаем какво реално можем да свършим всяка година и нямаше да попадаме в ситуация, в която, без да искаме, подвеждаме хората. Сега сме зависими от това държавата да оцени изготвените от нас проекти и да ни отпусне финансиране, за да ги реализираме, предвид големите инвеститори, които са в нашата община и близостта ни до София.
Ако погледнете града като обикновен гражданин, а не като кмет, какво виждате? Стана ли общината едно по-добро място за живеене?
Винаги съм изхождал от гледната точка на гражданина, съседа, родителя. Никога не съм си позволявал да оценявам свършената работа от гледната точка на кмета. Понякога е трудно – ние знаем какво ни струва всичко, което се прави. Но сме длъжни да погледнем с очите на хората, как те възприемат работа на общината и това, което се случва в нея. Държа да съм обективен – има неща, които не съумяхме да изпълним през този мандат, но мога категорично да заявя, че свършихме много работа. Дори половината от това, което постигнахме, не е направено за предишните двадесет години. В отчетите и цифрите може да се провери. Като гражданин, в момента виждам една оптимално работеща общинска администрация, която се стреми да постигне високите очаквания на времето, в което живеем.
Темата за финансирането на общинските политики беше основен акцент през цялото Ви управление. Настоявате за финансова децентрализация, която да даде възможност да изпълнявате различни проекти и дейности. Името Ви стои под създадената петиция за реална финансова децентрализация и споделяне на част от приходите от подоходното облагане на общините в България. Как това ще промени сметката на общините?
Това е разковничето на проблемите на България. Не говоря само за финансова децентрализация. Децентрализация трябва да има по отношение на пътищата и ВиК.
Ако децентрализацията беше факт, нямаше да се налага да обясняваме на хората, че когато спре водата, кметът не е виновен, когато има дупки по някои от основните пътни трасета, кметът също не е виновен. За много от хората кметът винаги е виновен. Разговарял съм с много колеги и навсякъде ситуацията е една и съща. Дори и общинската администрацията да иска да коригира определен проблем, който касае жителите на населеното място, не може, защото това не влиза в нашите правомощия. Ако ВиК и пътната инфраструктура са дадени на общините, тогава реално ще се отчита натовареността им и респективно средствата, които трябва да бъдат инвестирани в тях. И тогава кметът ще бъде отговорен за разпределянето на тези средства и за резултата от инвестициите. Това е един много тежък въпрос, за който съм убеден, че няма да бъде коментиран от политическите партии.
Вече десет години говорим за финансова децентрализация и сме все на същото положение. Повечето партии залагат финансовата децентрализация като приоритет в основните си платформи, но в същото време никой не прави необходимото тя да се случи. По този начин хората наистина не могат да усетят пряко парите, които плащат като данъци – говоря за общия подоходен данък и за корпоративния данък на фирмите. Гражданите не виждат как се разпределят данъците и каква част от тях отива реално за подобряване качеството на техния живот. Днес жителите на община Елин Пелин внасят Х лв. данъци. Тези милиони левове се разпределят от някого някъде. Този някой може да реши да ги изпрати за подобряване на пътната инфраструктура във Варна или Габрово например, казвам го съвсем произволно. Когато обаче имаме реална финансова децентрализация, аз, в качеството си на кмет, мога да се изправя пред моите съграждани и да кажа: „Тази година от данъци ще получим тази сума пари. Къде желаете да бъдат инвестирани те?“ По същия начин и със също толкова голяма тежест е и казусът с корпоративния данък. Корпоративният данък трябва да се връща по място на изпълнение на икономическата дейност, т.е. да влиза обратно в общините.
И още нещо – правомощията на хората трябва да бъдат съобразени с техните качества. Иначе казано, много често в близкото минало сме чували политическите лидери да казват: “И магаре да вържем, и то ще стане“ и това е благодарение на политическата вълна, която идва в следствие на някакво разочарование или на изчерпване на доверие. Това обаче носи риск на важни постове да застават хора, които нямат компетенциите и качествата да управляват. Сегашната политическа система е абсолютно амортизирана и е изгубила своята тежест. Аз съм убеден, че ще дойде време да се решат проблемите с децентрализацията, защото иначе се въртим в омагьосан кръг и всеки един избор, който правим, ще бъде сходен с предишния и ще повтаря същия резултат. Без децентрализация няма как да излязат напред качествените мениджъри, а ще ставаме свидетели на появата на случайни, новоизгряващи политически субекти, за които е съмнително какъв принос ще имат за общността.
Благодарение на социалната програма, която следвате, Елин Пелин се нареди в първите пет общини в България, които имат положителна демография. 5000 лв. за трето и всяко следващо дете, 1000 и 2000 лв. за първо и второ дете звучат внушително. Парите ли са решението на демографската криза и защо според вас толкова малко общини в страната предприемат подобни мерки?
Разбира се, че не само парите са важни, но истината е, че много от семействата разчитат на тях, за да могат да си позволят създаването и отглеждането на всяко следващо тяхно дете. Много по-важното е, че този социален инструмент, който ние създадохме, е успешен и това се вижда от данните от Националния статистически институт. Ние заложихме на грижа от страна на общината през всеки един етап от развитието на детето и на семейството. Раждането на дете, влизането в детска градина, а после и в училище. Постоянната грижа е нещо, което е много важно. Когато местните власти осъзнаят това и намерят инструментите да прилагат подобни политики, тогава няма да се налага да се сблъскваме с проблема как да върнем младите хора на мястото, където са родени. В момента правим още една стъпка напред – подготвяме инструмент, който осигурява стипендии за нашите деца, които изявяват желание да следват висше образование в сферата на медицината и педагогиката.
Отправяме поглед в бъдещето като си поставяме за цел да покажем, че искаме да осигурим дългогодишна и постоянна загриженост към подрастващите, така че да не се налага да се борим да ги връщаме след време. Те сами да направят осъзнатия си избор да създадат семейство и да отгледат децата си тук. Неслучайно всяка година пожелавам на нашите абитуриенти да пътуват по широкия свят, да учат в университета, който са избрали, да използват възможностите, които им дават програми като „Еразъм“ или „Сократ“, за да видят как работи образователната система в други държави, но и да осъзнаят, че по-хубаво от мястото, където са родени, няма. Много малко са общините, които са положили реални усилия в тази посока, но резултатите говорят, че ние сме на правилния път.
През последните години Община Елин Пелин е магнит за инвестиции. На територията ѝ са разположени логистичните бази на почти всички големи хранителни вериги, хипермаркети за техника, магазини за строителни материали и т.н. Защо? Какво направи тази територия толкова привлекателна за инвеститорите?
Това, което казвате, всъщност потвърждава, че отново сме в правилната посока. Защо? Близостта до столицата е изключителна предпоставка общината да бъде избрана от инвеститорите. Но има и нещо друго. Бизнесът винаги анализира къде е най-подходящо да се инвестират средства. Успешните инвеститори са такива, защото се интересуват от фактори като териториално разположение, възможност за бърз административен коридор за техните инвестиции, наличие на съответната работна ръка и до колко тя е квалифицирана за техния бизнес.
Желанието за инвестиции в нашата община показва, че те са направили този детайлен анализ и това е най-добрата оценката за нашата работа по отношение на средата, която създаваме. Бизнесът има възможност да избере дали да инвестира при нас или на друго място. Удовлетворен съм от факта, че в последните 4 – 5 години община Елин Пелин е с най-много инвестиции и с най-много подадени документи за проектоинвестиции. Това говори, че ние съумяхме да създадем един работещ административен механизъм, който да бъде в полза на инвеститорите. Не можем да пренебрегнем и факта, че на територията на общината има две магистрали, подбалканската линия, връзката със Северната тангента и Южната дъга – те също създават предпоставки за един много добре логистично и транспортно обезпечен район, който наистина да дава на бизнеса най-добрите възможности за развитие.
Няма как да подмина и факта, че София и близостта до София могат обезпечат експертно всеки един от бизнесите, който е решил да инвестира в нашата община. Фактът, че имаме летище на територията на общината и близостта на летище София също е допълнителен бонус. Факторите са изключително комплексни, но резултатът не може да се пренебрегне – бизнесът дава висока оценка на нашите усилия за създаване на благоприятна среда за инвестиране в нашия район.
Имайки предвид всички тези логистични бази и други предприятия на територията на Община Елин Пелин, каква е реално безработицата в общината?
Минималният процент, който улавя статистиката тук, го има навсякъде. Той се формира от хора, които не желаят въобще да работят. Фактът, че в общината всекидневно идват над 4000/4500 човека на работа, говори ясно, че ако някой желае да работи, той има тази възможност. Процентът на работещите, които не живеят на територията на общината, постоянно се увеличава, а това означава, че спокойно можем да кажем: истинската безработица в община Елин Пелин е сведена до минимум. Факт, който не трябва да пренебрегваме, е, че по данни на Националния статистически институт работната заплата на територията на общината е една от най-добрите в цялата страна - нареждаме се в челните места по работни заплати в България.
Сериозен интерес се наблюдава от страна на бизнеса и домакинствата за изграждане на ВЕИ и фотоволтаични централи в общината. Имате ли заявен интерес от голям инвеститор в този сектор?
Имаме доста заявки, като някои от тях са изпълнени. Говорим за малки инсталации, които са изградени в двора или в поземлени имоти на територията на общината. Разполагаме с един изключително амбициозен проект, който е свързан с изграждането на централа за над 200 МW в землището на село Столник, който се разработва и смятам, че в рамките на тази година ще има необходимите технически документи и респективно разрешение за строеж, за да почне нейното изграждане.
След този мандат накъде? Ще Ви видим ли като кандидат за следващите избори?
Само по себе си кандидатирането за избори не е толкова важно. За мен е важен фактът, че съумях да осмисля и поправя грешките си от миналия мандат. Съществуваше разделение между кметове и общински съвет, което не беше в интерес на хората. В този мандат съумях да коригирам тази грешка и в предстоящите избори съм поканил до мен да застанат всички успешни кметове и общински съветници на населени места. Да бъдем заедно е нещо, което ме кара да имам самочувствието да се явя пред своите съграждани.
Когато работим в екип, можем да изградим обща визия кое е най-добро за хората. Основната работа на кметовете е не да разделяме, независимо дали е на политическа, на териториална или на друга база, а да търсим и намираме сили да работим заедно, да се обединяваме около отделни казуси, които касаят всяка една от общностите, които са в различните населени места. Най-важното в нашата работа е да се стремим към синергия, т.е. да работим заедно. Това е магическата дума, която ако се осъзнае от политическия елит и властимащите, ще даде най-добрия, очакван и желан резултат от нашите съграждани.