Инвестициите на Telenor в 5G засега остават малки
Компанията не очаква работещи високоскоростни мрежи в България до 2022 г.

Не вярвам да има истински използваеми 5G мрежи в страната преди 2022 г. Това каза изпълнителният директор на "Теленор България" Джейсън Кинг в отговор на въпрос на Economic.bg по време на уебинар за журналисти в сряда. Затова и инвестициите в близко бъдеще, поне в рамките на 2020 г., в тази посока ще са „оскъдни“.
Той изтъкна вече известните бариери, свързани с неосвободения от държавата честотен спектър, административната тежест пред изграждането на мобилни базови станции, както и все още рядко срещаните и недостъпни смартфони от ново поколение, които да поддържат бъдещите мрежи.
Експлозивният трафик през последните месеци, тласнат от принудителната дигитализацията на милиони хора по света, е само една от подсказките за нуждата от надграждане на сегашните мрежи. Припомняме, че заради интензивното използване данни редица компании, като Netflix, YouTube, Apple и Facebook, намалиха качеството на стрийминга на видео, за да помогнат на мрежата да поеме натоварването.
Ръстовете са отразени и в мрежата на Telenor у нас, като те започват още от 8 март, когато биват потвърдени първите случаи на COVID-19 в България. Тогава гласовият трафик на мобилния оператор отбеляза ръст от 32%, а трафикът на данни скача с 9%. Сравнението е със средните нива през предходните четири недели.
Денят с най-висок трафик на гласови данни в мрежата на Telenor за 2020 г. е 13 март, когато бе обявено извънредно положение в страната. Отбелязан е ръст от 36% спрямо средните нива за предходните четири петъка. Любопитно е, че трафикът на данни в този ден отбеляза спад от 5.5%, когато клиентите явно са предпочели да се чуят с близките си.
Исторически рекорд с най-висок трафик на данни в историята на мрежата на оператор е регистриран на 23 март. Тогава правителството обяви поставянето на КПП-та на входовете на областните градове, довело до километрични опашки от автомобили. В този ден мрежата на Telenor отчита 14% ръст на трафика на данни, но спрямо предходните 7 дни, когато той вече е по-висок.
Безпрецедентната ситуацията е оказала влияние върху клиентското поведение. Така например месечните активни потребители на приложението MyTelenor се увеличиха със 17% през април спрямо февруари, а месечните фактури платени през приложението отбелязаха ръст от 59% за същия период. Електронният магазин на Telenor също отбеляза значителен ръст, като удвои броя трансакции през април, сравнено с февруари.