Искаме да бъдем лидери, но и пионери

Дигиталното развитие е приоритет за компанията

Димитър Димитров, изпълнителен директор на \"Софарма Трейдинг\" АД:

Искаме да бъдем лидери, но и пионери
"Софарма Трейдинг" АД, част от групата Софарма, е водеща търговска компания в сектора на грижа за здравето. В периода 2009-2016 г. Софарма Трейдинг е класирана на I-во място по приходи в сектор “Фармация” на класацията К:100. През 2010 и 2011 г. е и носител на наградата “Лидер в сектор Фармация”.
Софарма Трейдинг е създадена през 2006 г. чрез интеграция на пет дистрибуторски фирми, като безспорно доказателство за успех на компанията е постоянното нарастване на приходите и печалбата във всички 10 години на нейното съществуване.

Софарма Трейдинг е напълно интегриран доставчик на качествени и иновативни услуги в сектора на грижа за здравето. Компанията е доверен партньор на над 3000 аптеки, 200  болнични и лечебни заведения и над 400 български и международни фарма производители. Портфолиото на Софарма Трейдинг включва над 13 000 артикула - лекарствени продукти, хранителни добавки, козметика, медицински консумативи. Компанията предоставя и цялостни решения за болнични заведения в т.ч. медицинска апаратура и оборудване на лидери като General Electric и Carl Zeiss.

През 2015 година Софарма Трейдинг стартира регионалната си експанзия извън България, навлизайки на сръбския пазар. През същата година компанията открива и първите собствени ритейл обекти на аптечен пазар под марката SOpharmacy.


Каква беше 2016 г. за Софарма Трейдинг? Кои постижения бихте отличили?

Изминалата 2016 г. беше поредната динамична и емоционална година за нас! Динамична, защото Софарма Трейдинг отбеляза 10-ата си годишнина с петкратно увеличение на приходите и 22 пъти по-висока печалба, сравнено с далечната 2006-а, когато е основана компанията. Така изминалата година беше поредна десета, в която имаме ръст!

Емоционална, защото за повечето хора бизнесът може да е суха материя на цифри, но за нас Софарма Трейдинг е кауза и емоция! Ние искаме да бъдем лидери, но и пионери. Да бъдеш пръв означава не само да постигаш най-висок резултат, но и да си пред всички останали в идеите, иновациите, практиките!

Затова нашата стратегия се адаптира към най-новите световни тенденции в сектора - на консолидация, вертикална и хоризонтална интеграция. В глобален план границите между търговци на едро, търговци на дребно и производители са размити. Успешните компании прилагат интегрирани бизнес модели, които се определят от това какво иска пазарът, а основно конкурентно предимство има този, който развива разнообразни канали за достъп до крайния клиент. Затова през 2015 година ние навлязохме в нов сегмент на българския пазар - аптечния ритейл с концепцията ни SOpharmacy. Така ние си осигурихме стратегически важния достъп до потребителите и в същото време спазихме новаторския си подход към пазара, а именно прилагайки в SOpharmacy последните световни практики. Защото в Европа не е нещо ново това, че аптеките се превръщат в леснодостъпна входна точка на здравната система, но е ново за България. Със SOpharmacy си поставяме амбициозната цел да предизвикаме обновяване и либерализиране на целия подход към аптечния пазар. Говоря за осъвременяване както на регулациите, така и например на ролята на фармацевтите. Затова ние основахме SOpharmacy Academy, за да можем да надградим професионалните знания на фармацевтите с новостите в грижата за здравето, както и да развием умения за обслужване на всички нужди на пациентите.

И за да не звучи пристрастно какво означава SOpharmacy, миналата година след само шест месеца дейност, проведохме проучване сред потребителите как възприемат аптеките ни. Не мога да опиша емоцията, когато чухме колко много пациентите харесват нашите аптеки, консултацията на фармацевтите, атмосферата - колкото и нескромно да звучи - всеки елемент на концепцията! Беше фантастично да получиш толкова положителна обратна връзка и да бъде оценен денонощният труд на екипа, разработил SOpharmacy.

Ако трябва да отбележа друго постижение, което ни вдъхновяваше през 2016 година, това е нашата регионална експанзия. През 2015 г. навлязохме на сръбския пазар, а миналата година вече изпитахме радостта на първите успехи и продажби зад граница. Най-голямата емоция в Сърбия обаче тепърва ни предстои!

Какви са резултатите, които успяхте да постигнете през изминалата година?

През 2016 година достигнахме приходи в размер на 613 млн. лв., а печалбата ни преди данъци достигна 15 млн. лв. Както вече споменах, това са най-високите ни резултати, откакто съществува Софарма Трейдинг и повод за гордост, че успяхме през всички години да създаваме успешна стратегия, която неизменно да ни гарантира лидерско място в сектора.

Как се развива аптечният модел SOpharmacy?

Мога да кажа, че концепцията SOpharmacy се развива с типичната за нас динамика. В това отношение следваме няколко основни линии - различни формати на концепцията, постоянно обогатяване на портфолиото от продукти, разнообразие от здравни услуги и не на последно място, дигитално развитие.

Посрещнахме 2017 г. с откриването на първия обект от т.нар. експресен формат SOpharmacy. Особеното е, че той е разположен на по-малка площ, която обаче събира портфолио, което клиентите очакват да намерят. Тепърва ни предстои да откриваме още експресни обекти в сътрудничество с наши партньори от ритейл сектора - с хранителни продукти.

Много важна част от стратегията ни да бъдем пионери в сектора е да предлагаме ексклузивни продукти, които ги има само в аптеки SOpharmacy. Затова в началото на тази година представихме първата линия продукти с наш собствен бранд. SOpharmacy Essentials е линия за ежедневна грижа, селектирана с много внимание, така че да съчетава красив дизайн и високо качество. Но това е само началото, в бъдеще подготвяме още много изненади за нашите клиенти!

Друга иновация за аптечен пазар са здравните услуги и консултации, с които искаме да наложим програмите за превенция на здравето. Целта ни е постоянно да предлагаме нещо ново за клиентите, като годишният календар е пълен с разнообразни услуги - здравословно управление на теглото, дермоанализ, измерване на костна плътност и много други.

Оставих за накрая дигиталното развитие, но то за мен е наш първи приоритет! Днешният свят неминуемо изисква всяка компания да бъде дигитално ориентирана, независимо в кой сектор оперира. Във фарма бранша това е сфера, която има огромен потенциал. Амбицията ни, след придобиването в края на 2015 г. на Farma.bg, е да изградим един комплексен канал, съчетаващ предимствата на физическите аптеки SOpharmacy и онлайн аптеката. Като първа стъпка през февруари двата бранда стартираха съвместни търговски активности. Така през своя таблет, телефон или компютър потребителите могат да се възползват от многото и атрактивни промоционални предложения на SOpharmacy. Дигиталното развитие е тема с продължение, върху която работим фокусно и уверявам ви, до края на 2017 г. ще има още много изненади!

Колко обекта работят под бранда и планирате ли отварянето на нови обекти, и къде?

Към момента работят 16 аптеки SOpharmacy - засега в София, Пловдив, Бургас и Кюстендил. В началото на март обявихме намерение за придобиване дейността на аптеки ФармаСтор. Така че ако плановете за сделката се реализират, обектите, обединени под марката SOpharamcy, ще се удвоят. Стратегията ни е да развием SOpharmacy на национално ниво.

Какви са бъдещите ви планове за развитие на Софарма Трейдинг в краткосрочен и дългосрочен план?

Аз много пъти съм заявявал, че амбициозният характер не ни позволява да следваме плавния органичен растеж. Затова в бъдеще ние ще разчитаме на експанзия както на национално, така и на регионално ниво. А какво точно ще се случи, ще се разбере съвсем скоро, но не мога да обявя предварително конкретните ни планове, защото сме публична компания и спазваме стриктно изискванията на Българска фондова борса. Макар че виждам, че инвестиционната общност разбира големия потенциал на компанията, защото цената на акциите ни се повиши чувствително от началото на годината.

Интервюто е част от специалното издание "Успешните компании, издавано от Списание Икономика.

Коментари: 0