Американският фондов пазар напомня за дотком балона
Акциите на едва пет IT компании представляват повече от 20% от пазарната капитализация на S&P 500
~ 2 мин.
Инвеститорите отново се тълпят около тесен кръг технологични и интернет акции, което засилва опасенията, че драматичният отскок на пазара от ниските нива през миналия месец става все по-уязвим от рязкото преобръщане на фона на продължаващите удари на коронавирусната епидемия.
Акциите на едва пет компании – Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet и Facebook – представляват повече от 20% от пазарната капитализация на целия индекс S&P 500, според BofA Global Research. Това е по-голяма концентрация в топ акции от онази по време на дотком балона през 2000 г., пишат анализаторите, цитирани от Reuters.
Общо секторът на информационните технологии зае 25.4% S&P 500 в петък, което е много повече в сравнение с всеки от останалите 10 основни сектора. Делът е и малко повече от този на 19 февруари, когато бенчмаркът постигна рекорд.
Една от причините тези компании да се окажат привлекателни в този момент е, че техните бизнес модели се оказаха по-стабилни на фона на глобалната криза, блокирала редица традиционни икономически отрасли.
Въпреки това инвеститорите имат своите притеснения за пазара, включително заради продължаващия ръст на безработицата в САЩ. Концентрацията в тесен сегмент от S&P 500 може да е индикатор за скептицизма им, че в други ъгли на пазара изобщо може да има добри резултати през идните месеци.
Съществува и притеснението от обрат вследствие на евентуалното желание на инвеститорите да генерират печалба, което може да доведе до по-стръмни спадове, става ясно от думите на Лиз Ан Сондърс, главен инвестиционен стратег в Charles Schwab.
Amazon, Microsoft и Netflix имат най-голям принос за общата възвращаемост на акционерите на S&P 500 през тази година, обръща внимание Хауърд Силвърблат, старши анализатор на в S&P Dow Jones индексите.
Акциите на Netflix са се покачили с 35% досега през 2020 г., Amazon е нараснал с близо 30%, а тези на Microsoft с 11%.
Междувременно анализ на изследователската фирма Bernstein показа, че технологичните и интернет акциите са сред най-широко притежаваните на пазара. “Имате пазар, който през февруари беше тесен и твърде концентриран в технологиите. Сега е още повече”, казва Мат Мейли, главен пазарен стратег в Miller Tabak. Според него причината да се случва това сега, когато пазарът е уязвим, е, че хората не намират голяма стойност в по-широкия му аспект и предпочитат да заложат на няколко имена с тежест.