Изкуственият интелект в SEO е възможност, а не заплаха за бизнеса
Интервю с Никола Минков, основател и изпълнителен директор на Serpact, SERP Conf. и SERP Acad.
Никола Минков, основател и изпълнителен директор на SEO агенцията Serpact:

© ECONOMIC.BG / Serpact
Никола Минков е основател и изпълнителен директор на SEO агенцията с най-много международни награди у нас – Serpact. Има дългогодишен опит в дигиталния маркетинг, изготвянето на стратегии и управлението на големи проекти за клиенти, като Technopolis, Betano, Bwin, bTV Media group, DSK Bank, Tavex, BNT, Scala Hosting, myPOS, Orange Center и много други.
Има още два успешно наложени бранда:
- SERP Conf. – международна конференция за SEO, E-commerce & AI;
- SERP Acad. – академия за обучение на бъдещи SEO специалисти.
В момента Никола Минков развива стартъпа Trackian, който разработва SaaS продукт за всички компании с онлайн присъствие.
Гост-преподавател е в престижни университети като Софийския университет “Св. Климент Охридски”, Università degli Studi di Trieste в Италия и Soka University в Япония.
Член е на управителния съвет на Българската е-комерс асоциация (БЕА) и е официален член на Forbes Business Council, елитна организация на бизнес лидери от цял свят, присъединяването към която става само с покани.
Г-н Минков, как оценявате текущото състояние на дигиталното присъствие на бизнесите в България и региона?
Свидетели сме на интересен феномен в последните 2 – 3 години. От една страна имаме значителен ръст на онлайн потребителите (по данни на Българска е-комерс асоциация вече над 45% от лицата на възраст 16-74 години купуват стоки/услуги по интернет за лични цели), но от друга – много онлайн бизнеси все още не са оптимизирали дигиталното си присъствие успешно.
Имам наблюдения, че голяма част от потребителите например посещават големите магазини като Amazon, за да прочетат продуктовото описание на даден артикул. А го купуват от друго място.
Липсата на базово съдържание, занемарени технически параметри, лоша семантика, проблеми при плащането и с пазарската количка - всичко това води до създаване на недоверие в аудиторията. И до своеобразен вакуум, който представлява пък огромна възможност за подготвените бизнеси, ако съумеят да го запълнят. Работата ни в Serpact с клиенти от България и чужбина доказва, че компаниите, които съчетават качествено потребителско изживяване с ефективни SEO стратегии, бележат двуцифрен годишен ръст – независимо от общите пазарни условия.
Как AI променя правилата в SEO?
Търсачките вече не просто анализират ключови думи, а разбират контекста и потребителските намерения. В Serpact наблюдаваме как те дават предимство на съдържание, което предоставя истинска стойност за отсрещната страна. Алгоритмите се променят постоянно (на последната си среща със SEO елита в Цюрих миналата година от Google обещаха чести актуализации).
Появата на AI Overviews донесе още едно предизвикателство за нас като професионалисти. С колегите забелязахме, че тези своеобразни обобщения варират драстично в зависимост от естеството на заявката, от наличните авторитетни източници и от историята на потребителското поведение. Това на практика означава, че позициите в SERP вече не са фиксирани – един и същи сайт може да бъде включен в AIO за определени заявки, но да бъде пропуснат за други, дори когато съдържанието е релевантно и за двете.
Към момента Semrush показва, че AIO са включени само в 0,4% от общите проследени SERP резултата за десктоп устройства и 0,57% за търсения през мобилни телефони в САЩ. Но това е реалността и тя идва и насам. И по-добре да сме подготвени за нея.
От казаното дотук можем да обобщим, че бизнесите ще се конкурират не само за поява в по-предни позиции, а за 3-4 места, които потребителят ще вижда на първа страница след AIO и след платените реклами.
Какво могат да направят за онлайн присъствието си бизнесите, ако искат да са конкурентни в тази среда?
Не мисля, че повечето компании ще загубят всичко при тази нова реалност. Да, вероятно кликовете ще намалеят. Но за сметка на това, качеството ще се отсее от плявата и като цяло нивото на дигиталната среда ще се вдигне доста.
Успех ще имат онези бизнеси, които успеят да генерират структурирано, семантично богато съдържание, което отговаря изчерпателно на потребителските въпроси. Които успеят да вникнат в нуждите на потребителите си и да се запознаят с целия път, през който минават - от първата точка на контакт до осъществяване на конверсия. Има много полезни инструменти за това, които в огромната си част, работят с LLM модели. Българската SaaS платформа Trackian е добър пример за това.
Най-общо казано препоръчвам преосмисляне на SEO стратегиите за всички. Компаниите в момента трябва да инвестират в задълбочено изследване на потребителските нужди, създаване на експертно съдържание и използване на структурирани данни, които помагат на AI да разбере контекста на сайтовете им.
На предстоящата SERP Conf. Sofia 2025 ще разгледаме в детайли как да адаптираме стратегиите си към тази доминирана от изкуствения интелект SEO реалност и каква всъщност е ползата от семантичното SEO - от думите до намеренията на аудиторията.
Казахме какво могат да направят бизнесите. А какви са най-честите грешки, които наблюдавате в присъствието им в дигиталното пространство - тоест какво да не правят?
За мен най-сериозният проблем, който доста често наблюдавам всъщност, е фрагментираният подход или иначе казано - работата на парче.
Много компании разглеждат онлайн присъствието си като отделен "канал за продажби", вместо като част от цялостната си бизнес стратегия.
Донякъде разбирам поведението им – наличната информация от отделните маркетингови инструменти е разделена в своеобразни “складове”, не се предлага в реално време и е доста фрагментирана. В резултат, изненадващо много търговци не анализират детайлно данните, с които разполагат, и които биха им помогнали да опознаят аудиторията - нейните потребности, навици, нужди.
Стоите зад два успешно наложени бранда - SERP Conf. и SERP Acad. С какво тези проекти ще помогнат на бизнесите?
С повишаване на качеството.
SERP Acad. е единствената у нас изцяло SEO академия, подкрепена от Стопанския факултет на СУ ‘’Климент Охридски” и МОН. Обучението в малка група има за цел да изгради топ професионалисти в сферата на оптимизацията за търсещи машини. И по всичко изглежда, че се справяме добре. Тази година посрещнахме своя пореден випуск, а данните сочат, че 76% от курсистите, завършили SERP Acad.развиват своята SEO кариера или собствен онлайн бизнес.
SERP Conf. започна съществуването си като конференция, но впоследствие се превърна в платформа, където се срещат две основни групи – експерти по дигитален маркетинг и собственици на бизнес. Различните им гледни точки към един и същ проблем, който ги вълнува в момента, създават практически ориентирани решения.
Участниците в SERP Conf. търсят не просто теоретично знание, а конкретни стратегии, които могат да внедрят веднага. Затова и лекциите, и темите, и панелите ни са фокусирани върху конкретни приложими добри примери от практиката, чието имплементиране дава доказано работещи резултати.
Сега като се замисля и с двата ни проекта SERP Conf. и SERP Acad. имаме за цел скъсим пътя между знанието и приложението му в реална бизнес среда.
Какъв съвет бихте дали на онлайн бизнесите, който тепърва навлизат в дигиталния свят?
Започнете с малки, но систематични стъпки. Фокусирайте се първо върху основите – удобен, бърз сайт с ясно потребителско преживяване и прецизирана SEO стратегия. Инвестирайте в инструменти за анализ, които ви дават детайлна представа за поведението на потребителите. И най-важното – не гледайте на дигиталната трансформация като на разход, а като на стратегическа инвестиция с измерима възвръщаемост.