Изкуствените намаления са най-честите нарушения на черния петък
КЗП е направила 170 проверки, заяви Димитър Маргаритов
Изкуственото завишаване на цените е сред основните нарушения по време на черния петък. Комисията за защита на потребителите (КЗП) е направила 170 проверки, при които са констатирани 25 нарушения. Това заяви председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Завишаването на цените се случва непосредствено преди кампанията, за да се рекламира по-висок процент отстъпка, докато по закон стоката трябва да е продавана на старата цена поне месец преди обявяване на намалението, обясни той в "Имате думата" по Канал 3.
Инспекторите са попаднали и на случай, в който е обявена старата, по-висока цена и процент намаление, без да е посочена новата. В хода на проверката обаче става ясно, че преди да бъде извършена сделката, потребителят е информиран от продавача за реалната цена, която ще заплати. „Съществува известна логика в това, защото ако тази промоция трае само един или два дни, дори по-голям риск би се създал, ако смените етикетите на абсолютно всички стоки с нови цени и на следващия ден трябва пак да ги смените, отколкото ако обявите коректно процента и информирате клиента за точната сума, която трябва да плати”, коментира Маргаритов.
„В някои случаи, въпреки че се анонсира процент намаление и нова по-ниска цена, на касата се таксува старата цена”, даде друг пример председателят и каза, че това са отделни случаи, които показват, че макар и не масово, все пак има опити за подвеждане на потребителите.
„Когато установим такива нарушения, издаваме заповеди, с които забраняваме по-нататъшното им практикуване и налагаме санкции”, добави председателят и посочи, че в последните години произнасянията на Комисията за нелоялни практики са се увеличили, като за цялата минала година те са около 300 и засягат търговските, туристическите обекти и онлайн пространството. Според него това не означава, че търговците са станали по-недисциплинирани, а се дължи на по-затегнат контрол и специално внимание върху нелоялните търговски практики, тъй като засягат неограничен кръг потребители.
Друг проблем, констатиран по време на черния петък, е недостатъчното количество на стоки, които са шумно рекламирани, а след това се оказва, че в много ограничено количество.