Използваме възможностите на роботите в някои процеси
Бизнес лидерите ще трябва да разбират от технологии
Цветанка Минчева, директор Глобално банково обслужване и член на УС на УниКредит Булбанк:

© ECONOMIC.BG / УниКредит Булбанк
На 26 ноември 2019 г. сп. "Икономика" и Дигиталната национална коалиция организират конференцията AI & I, посветена на изкуствения интелект. Тя ще се проведе в зала "Джон Атанасов" на София Тех Парк.
Преди събитието разговаряме с мениджъри, които разкриват ползите от изкуствения интелект в бизнеса.
Г-жо Минчева, как променящият се свят форсира УниКредит Булбанк към използване на автоматизация и изкуствен интелект(ИИ)?
Банкирането вече не е това, което познаваме от XX век. Поведението на клиентите на банките се променя на база на цялостната промяна в използването на технологиите, както и непрекъснатата свързаност. Ако преди 20 години в банката ключови бяха служителите с традиционните банкови умения, то сега в банковия сектор се появиха и много нови професии. Сред тях са анализаторите на големи бази данни (big data) идизайнерите на мобилни апликации (UX and development of Mobile APPs). Но само технологичните познания не са достатъчни. Фокусът в момента е върху хора, които могат да интегрират бизнес познанията с технологиите. Заради навлизането на интернет и мобилната свързаност все повече нарастват като брой интеракциите и операциите с клиенти, но вместо като в XX век да се отварят филиали за тяхното обслужване, се развиват автоматизирани интелигентни процеси.
Каква е визията ви за навлизането на ИИ в банката, в банките? Какво предстои?
ИИ има неизменно своето място в съвремието ни и банките няма да останат по-назад от другите сектори, дори напротив. Традиционно в нашия бизнес се използват множество модели за предвиждане и управление, например на риска. Изключително интересна и значима става и сферата на защита в киберпространството. Но не само аналитичните процеси в банката биха се възползвали от ИИ, процесите за работа с клиенти също. Целта е да се предостави максимално персонализирана лична услуга по възможно най-ефективния и бърз начин. Голяма част от това, което изброих, вече е факт в УниКредит Булбанк и ние активно използваме възможностите на роботитите в някои процеси.
Кой диктува промяната и кой ще командва „парада” - човекът или изкуственият интелект?
Технологиите сами не могат да движат бизнеса. Колкото и да е персонализирана, точна и добра дадена оферта, тя трябва да стигне до клиента. Личното ми мнение е, че хората ще продължат да имат водеща роля, но определено техните умения и познанията, които ще бъдат ключови за кариерата им, ще се променят. Бизнес лидерите ще трябва да разбират от технологии, а технологичните хора няма как да не говорят на бизнес език. Организациите, които успеят да овладеят добре и двете, ще водят парада в следващите години. В тази посока в УниКредит Булбанк инвестираме непрекъснато в подобрение на нашите технологични платформи, но и в начина на работа и доближаването на бизнес и оперативните, технологични профили. Работим за фокусирането на всички към една цел – доброто и бързо обслужване на клиента.
Цялото интервю четете в бр. 93 на сп. "Икономика" – на пазара от 26 ноември.