Желязков подхвана тол системата и „Автомобилна администрация“
МВР иска законодателни промени, така че полицаи с цивилни коли да спират за проверки всеки

© ECONOMIC.BG / БТА
Заради пълноправното членство на България в Шенген и засиления трафик, премиерът Росен Желязков поиска стриктен контрол на движението на стоки с висок фискален риск, както и спешни мерки за ограничаване на потенциална опасност за участниците в движението по пътищата. В началото на правителството заседание той лично разпореди на две ведомства да проучат възможностите Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да започне работа 24/7, а тол системата да събира повече приходи.
Припомняме, че това не е първият път, в който премиерът лично трябва нарежда да се свърши нещо. Такъв беше случаят от последните дни с липсващото осветление на „Кривия тунел“ в Кресненското дефиле. Този път обаче Желязков не прескочи регионалния министър Иван Иванов от квотата на БСП, а лично му разпореди да предложи мерки за повишаване на събираемостта от тол системата.
Премиерът заяви, че има предварителен доклад от Агенция „Пътна инфраструктура“ за надграждане на възможностите на тол системата. Той поиска от Иванов на оперативно съвещание да му представи разширен вариант на мерки за по-голяма събираемост от системата, но „в рамките на съществуващите размери на плащанията.“
Изказването на Желязков предполага, че промени може да бъдат направени в посока чуждестранните превозвачи, които преминават транзит през страната, да плащат повече.
Системата трябва да е всеобхватна. Не размерът е важен, а включените в системата лица, които подлежат на тол облагане. В това число и винетния механизъм особено при входа в страната и ползването на пътната инфраструктура за транзит, особено нощем.“
Припомняме, че подобна идея бе обсъждана и в периода 2022-2023 г., когато влязоха в сила увеличените тол такси за българските превозвачи. Увеличението се случи след дълги преговори между бранша и сегашния транспортен министър Гроздан Караджов, който по онова време бе регионален министър. Именно по време на тази преговори българският транспортен бранш настояваше транзитният трафик да плаща повече. В крайна сметка обаче до такова предложение така и не се стигна, тъй като по всяка вероятност щеше да се възприеме от Европейската комисия като дискриминираща за чуждестранния бранш.
По данни на АПИ през 2024 г. събраните приходи от винетки са над 281 млн. лв. Според данни, представени в злополучния проектобюджет на последното служебно правителство, приходите от тол такси за миналата година са в размер на 512.6 млн. лв. Това означава, че тол системата е генерирала около 800 млн. лв. през изминалата година.
Проверки на пътя
Освен към регионалното министерство, Желязков обърна поглед и към транспортното ведомство. Той заръча на зам-транспортния министър Бисер Минчев, който присъстваше на заседанието на кабинета, до 1 седмица да му бъдат представени предложения за денонощна работа на служителите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Искам в рамките на 1 седмица предложения за работа на ДАИ 24/7. В това число и контрол върху всички нерегламентирани превози на пътници.“
Премиерът посочи, че АПИ, НАП и Агенция „Митници“ в координация с „Пътна полиция“ трябва да излизат и да контролират пътния трафик. Той поиска „абсолютен контрол за движение по аварийните ленти, изпреварването на тежките автомобили, всичко което представлява повишен риск.“
По думите му миналата година има 1100 пътно-транспортни произшествия с камиони само за 6 месеца и 30 жертви.
И това да не са спорадични акции, които създават усещането за свръхпрекомерна намеса на държавата, а да са акции, свързани с превенция.“
От своя страна вътрешният министър Даниел Митов заяви, че ведомството планира със законодателни промени да въведе възможност полицаи с необозначени служебни автомобили да могат да спират за проверки моторни превозни средства, включително и ТИР-ове при нарушения на пътя.