Как един китайски град направи всичките си 16 хил. автобуса електрически
Шънджън разполага с повече автобуси от Ню Йорк, Лос Анджелис, Ню Джърси и Чикаго взети заедно

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Американските градове започнаха да демонстрират през последните години известен ентусиазъм спрямо електрическите автобуси. Ню Йорк вече прави тестове на този тип превозни средства за градския си транспорт като част от усилията да понижи вредните емисии във въздуха. Миналия месец пък управата на Лос Анджелис обяви, че ще похарчи 36.1 млн. долара за електрически автобуси. Целта на този град е до 2030 г. целият му градски транспорт да е екологичен.
Лос Анджелис се присъединява към други градове, които имат големи планове за въвеждане на електрически автобуси, които са по-тихи, по-екологични и понижават емисиите от въглероден диоксид. Сред тези други градове са Лондон и Париж. Конкретно френската столица цели до 2025 г. да използва изцяло електрически превозни средства за своя градски транспорт.
Изведнъж в картинката обаче се появява Китай и по-конкретно нейният град Шънджън, пише Curbed. Мегаполисът с 12.5 млн. души население още миналата година влезе в новините като първия с мрежа, състояща се изцяло от електрически автобуси. Това е значително постижение, особено като се има предвид с колко автобуса разполага градът – общо 16 359. Това е повече от сбора на автобусите в Ню Йорк, Лос Анджелис, Ню Джърси и Чикаго.
Шънджън стана знамето в похода на Китай към автобуси на ток. Със своите 385 хил. електрически автобуса страната притежава 99% от електрическите автобуси в света. В момента тя добавя по 9500 нови екологични автобуса на всеки 5 седмици. Това е равно на всички автобуси в Лондон.
Шънджън, както повечето китайски градове, има и бързо нарастващо метро. Тъй като мнозинството от населението на града обаче е с ниски доходи, автобусите са единствената реална възможност за превоз на тези хора. Това означава, че автобусите остават широко разпространени и продължават да замърсяват въздуха. Дори малкият брой дизелови автобуси създава голям облак вредни емисии. Автобусите на дизел са 0.5% от всички автобуси на Шънджън, но допринасят за 20% от замърсяването, което създава цялата автобусна мрежа на китайския град.
Как обаче градът е успял да замени толкова от своите автобуси с електрически?
Китайският град е могъл да замени толкова много от
дизеловите си автобуси с електрически благодарение на няколко равнища на
правителствени инвестиции. Китайското правителство е направило покупката на
нови автобуси лесна с голяма инвестиция от 150 хил. долара, което е около
половината от цената на един нов автобус.
Освен това управата на Шънджън е инвестирала в система от зарядни станции за електрически автобуси. Освен това обаче е било инвестирано в автобуси с по-добри батерии. Комбинацията от добре разгърната инфраструктура за презареждане и издръжливи батерии на превозните средства е позволила на Шънджън да замени много от своите дизелови автобуси с електрически без да се налага промяна на маршрути. Тъй като пък експлоатационните и ремонтни разходи на електрическите автобуси са по-ниски, това прави тези превозни средства по-изгодни, отколкото стандартните автобуси.