Как коронавирусът засегна автомобилната индустрия?
В огнището на вируса, Ухан, се произвеждат 9% от общото производство на коли в Китай

© ECONOMIC.BG / pixabay
От десетилетия в Китай са съсредоточени най-големите американски, японски и европейски производители на автомобили. Вследствие на избухването на коронавируса обаче голяма част от тях временно спряха производствата си. Това може да доведе да засегне доставките на автомобилни части по цял свят и да забави китайската икономика, пише CNN.
Volkswagen, Toyota, Daimler, General Motors, Renault, Honda и Hyundai са сред световните производители, които са инвестирали сериозно в Китай, създавайки партньорства с местни компании и изграждайки огромни фабрики. В Китай се произвеждат най-много автомобили в световен мащаб, а и това е втората най-голяма икономика в света. Когато автомобилните заводи в страната затвориха миналия месец за Нова година, индустрията вече беше под огромен натиск.
Вследствие на избухването на вируса обаче голяма част от тях така и не отвориха. Оказа се, че автомобилната индустрия е най-силно засегната от коронавируса, защото той избухна в Ухан - градът, който е „моторът“ на тази индустрия в Китай. Ухан и останалата част от провинция Хубей представляват 9% от общото производство на автомобили в страната, по данни на S&P Global Ratings. Според анализаторите заболяването ще принуди автомобилостроителите да намалят производството с около 15% през първото тримесечие.
От PSA Group казаха за CNN Business, че техният завод в Ухан ще остане затворен поне до 14 февруари. Daimler и Volkswagen заявиха, че очакват да възобновят част от производството в понеделник, въпреки че и двете фирми добавиха, че продължават да наблюдават ситуацията и ще коригират плановете си за отваряне, ако това се наложи.
Volkswagen ще понесе най-големите щети
Най-големият автомобилен производител в света, Volkswagen, има 24 завода за автомобили или автомобилни части в Китай, което представлява 40% от дейността му.
Toyota, която прави 15% от автомобилите си в Китай, също се притеснява от ситуацията. Вторият най-голям автомобилостроител в света се надяваше да възобнови производството си на 10 февруари, но беше принуден да държи 12-те си завода в Китай затворени поне още седмица.
„Ситуацията се променя всеки ден. Има препоръки от властите, които трябва да се спазват затова не можем да кажем дали със сигурност заводите ни ще заработят отново на 17 февруари“, заяви говорител на Toyota.
Колкото по-дълго продължи кризата, толкова по-голям е шансът глобалните вериги за доставка на автомобили да бъдат засегнати.
Немската инженерна фирма Bosch, която е най-големият производител на автокомпоненти в света, има десетки заводи в Китай, включително два в Ухан. Други доставчици на части, включително Schaeffler, ZF Friedrichshafen, Faurecia и Valeo, имат значителни операции в страната, според S&P Global Ratings.
Говорител на Bosch заяви, че заводите му в Китай остават затворени, но се очаква производството да се възобнови на много места „в рамките на следващите няколко дни“. Китай също е световната производствена база за електрически двигатели, трансмисии и други компоненти за електрически автомобили. Tesla (TSLA), която доставя части от множество компании в Китай, вече каза, че производството ще бъде временно спряно в новата си фабрика в Шанхай.