Как се образуват цените на горивата в България
Вносът се е увеличил със 70% през последните години

Навсякъде в Европа действа общ стандарт Евро 5, на който горивата трябва да отговарят. Суровината се купува на цена, която се определя от международните борси, технологията е еднаква, производствените разходи приблизително също. Това довежда до малките разлики на цените на горивата в съответните държави. Това каза председателят на БПГА Валентин Златев, представяйки презентация за пазара на горива пред журналисти днес.
Разликата в цените в държавите от ЕС идва от различното количество произведено и продадено гориво. "Има разлика от няколко цента. Това вече говори за степента на модернизация на рафинериите. В българската рафинерия са вложени 2.5 млрд. лв. и произвежда горива по международни стандарти", коментира Валентин Златев.
Потреблението на бензин у нас е практически на нивото от 2011 г., повишавайки се само с 2% през 2017 г. до 511 хил. тона на едро и дребно, докато при дизела процентите са +41%, достигайки малко над 2 млн. тона през 2017 г.
Общото потребление на горива на вътрешния пазар за последните 7 години е нараснало с 1/3 спрямо 2011 г. и към момента половината от горивата в България са внос, който за същия период се е увеличил със 70%.
По думите на Златев ограничение на вноса няма и затова той расте, според данните 2011-2017 г. „Когато е внос нека бъде легален внос, а когато е нелегален и не се плащат акцизи и данъци, тогава вече няма конкуренция“, каза той.
Председателят на БПГА представи и образуването на цените на дизела и бензина у нас, съпоставимо с цените преди две седмици.
Формиране на цена на 1 литър дизелово гориво (в нефт и нефтопреработка влиза целия технологичен процес, амортизацията е оборудване, а процентът отстъпка е масовият, който повечето вериги дават на клиентите).
Формиране на цената на 1 литър автомобилен бензин (в нефт и нефтопреработка влиза целия технологичен процес, амортизацията е оборудване, а процентът отстъпка е масовият, който повечето вериги дават на клиентите).
„Когато говорим за бизнеса с горива очевидно е от таблицата че българската държава е наш партньор в този бизнес, защото от всеки литър продадено гориво при дизела получава 45%, при бензина – 55%“, каза председателят на БПГА и добави, че когато има претенции към цените те могат да бъдат колкото бранша, толкова и към държавата, която също очаква активно във формирането на цената на горивата.