Как Temu превзема онлайн търговията
Не всички новини за марката са положителни, възходът на Temu се свързва с друг термин: измама.
Десетки поръчки чакат в малък хранителен магазин в Мадрид. Магазинът до голяма степен е превърнат в събирателен пункт за гигантите в електронната търговия. Оранжевият цвят се откроява, което прави ясно името на марката: Temu. „Не знам какво е, но [тези пакети] продължават да пристигат“, вдига рамене служителят.
Този служител може да е един от малкото хора, които не знаят какво представлява този нов китайски гигант за електронна търговия. Temu вече се превърна в най-тегленото приложение в няколко страни, оставяйки зад себе си други големи играчи в сектора, като Shein или Amazon, според data.ai.
Още с влизането в уебсайта или приложението причините за тази бърза консолидация са повече от ясни. Отстъпките достигат до 97% от стойността на продукта, а връщането е безплатно. Има голяма разлика с останалите платформи за електронна търговия. Според доклад на Morgan Stanley цените на редица продукти в Temu – като прахосмукачки или комплекти за грим – са до 70% по-евтини от еквивалентните артикули в Amazon.
Във време, когато продължаващата криза на разходите за живот изисква по-съзнателни покупки, кухненските прибори и електрониката на Temu – с цени между $5 и $10 – са много привлекателни“, обяснява Фатима Линарес, анализатор в Euromonitor International, в интервю за Bloomberg.
Това е от особено значение за младите хора: 45% от милениалите посочват високите цени като своя основна грижа, според данни от скорошно проучване на Deloitte.
Към тези сделки е добавена агресивна промоционална кампания с голям брой реклами на Temu, изскачащи в социалните медии. Не става въпрос само за евтини цени: рекламите подчертават, че ако се регистрирате за Temu или накарате приятелите си да се регистрират, можете да получите безплатни продукти. За да насърчи изтеглянето на приложението, Temu дори започна да пуска нови игри от време на време, които предлагат различни награди, като кредити за пазаруване в платформата, подаръци, изпратени до домовете на потребителите и баланси, прехвърлени към сметки в PayPal. Недоставянето на тези подаръци изглежда е основното оплакване на потребителите на Temu в социалните медии.
През септември комбинацията от тази бързо развиваща се стратегия показа, че продажбите на Temu в САЩ надминаха тези на съперника Shein в търговията на дребно с бърза мода. Като цяло глобалните продажби на Temu може да надхвърлят 13 милиарда долара през 2023 г., според глобалната фирма за управление на активи AllianceBernstein. За сравнение, Shein достигна продажби от 22.7 милиарда долара през 2022 г.
По петите на гиганта
Въпреки сравненията, Temu далеч не е достигнал същата популярност като други мощни магазини от азиатски произход, като Shein и AliExpress. Освен това не всички новини за марката са положителни. Възходът на Temu се свързва с друг термин: измама. Търсенето на този термин във връзка със сайта се е увеличило с 200% през последните седмици.
Съмненията на потребителите се комбинират с други оплаквания относно обслужването на клиентите на фирмата. Сайтът предлага само опция за съобщения в случай на въпроси или неудобства, докато няма опция за телефонна връзка.
Зад ярките цветове и онлайн рекламната кампания стои компанията WhaleCo, която е регистрирана в щата Масачузетс. Компанията е свързана с китайския гигант PDD Holdings, който контролира онлайн търговеца на дребно Pinduoduo, дъщерно дружество, което се занимава предимно с продажба на селскостопански продукти.
PDD е регистрирана на Нюйоркската фондова борса, където успехът на Temu все още не се е материализирал. Акциите на компанията са поскъпнали с 21% досега тази година, в сравнение с 58% за Amazon. Недоверието на инвеститорите се дължи на високата цена на този бум: Temu може да претърпи оперативна загуба от 3.65 милиарда долара тази година.
Недостатъците на компанията-майка обаче нямат много общо с продуктите, които са натъпкани в складове, пощенски станции и пунктове за събиране. Продуктите пристигат директно от китайски производители, което позволява на потребителите да пропуснат посредника и да намалят разходите. Разбира се, има логистичен проблем: някои от фирмите, които Temu използва, могат да отнемат до шест седмици, за да доставят, въпреки че фирмата подчертава, че повечето пакети пристигат „между 5 и 14 работни дни“.
Доставката не е единствената точка на напрежение около тази компания. Конгресът на САЩ предупреди за „изключително висок риск“ продуктите, продавани чрез Temu, да са произведени с принудителен труд. „Американските потребители трябва да са наясно, че съществува изключително висок риск веригите за доставки на Temu да бъдат „замърсени“ с принудителен труд“, се отбелязва в скорошен доклад.
Всички източници в сектора на онлайн търговията на дребно изглежда имат един въпрос: ще успее ли Temu да задържи своите купувачи? В момента коментарите в социалните мрежи пораждат съмнения относно дългосрочната жизнеспособност на компанията.
Нека да видим, когато [продуктът] пристигне, какво е качеството... Не мисля, че ще поръчам отново“, отбелязва потребител.