Какви бонуси и придобивки дават най-предпочитаните работодатели

Вече се предпочитат работодатели, които предлагат и обучения за своите служители

Какви бонуси и придобивки дават най-предпочитаните работодатели
8908 ~ 6 мин. четене
Татяна Явашева Автор: Татяна Явашева

Бизнесът, който се развива динамично и има нарастващи финансови резултати, обикновено се стреми да стимулира своите служители да работят още по-добре. Това става чрез бонуси и придобивки, които са над договореното месечно възнаграждение. Корпоративната политика за допълнителни стимули вече е нещо обичайно във висококонкурентните сектори, в които липсата на достатъчно специалисти слага таван на растежа.

Високата заплата малко ли е?

Ето гледната точка на DEV.BG, компания с платформа за IT обяви за работа: Търсенето на определени специалисти и хора с конкретни умения расте, а същевременно предлагането е малко. За да привлекат нужните им професионалисти, работодателите се принуждават да предлагат нещо повече от само заплата. В пакета на възнаграждението те добавят най-различни стимули и социални придобивки и това става норма.

Все повече компании от най-различни сфери започват да прилагат мотивационните модели, които се наложиха като стандарт първо в IT сферата“, твърди Ивайло Христов, съосновател и управител на dev.bg.

Според Моника Будинова, мениджър Проекти в Zaplatomer.bg, най-често предлагани са месечните бонуси, годишният бонус и тринадесетата заплата – обикновено те се получават от служителите в сферата на ИКТ, производството, финансовите и застрахователните дейности. Най-високи са средните годишни бонуси в секторите „Информационни и комуникационни технологии“, „Минна промишленост“ и „Транспорт“, показват проучванията на платформата за информация за възнагражденията.

Годишният бонус зависи от финансовите резултати на компанията, докато тринадесетата заплата може да се уговори в трудовия договор, когато работодателят се задължава да изплаща такова възнаграждение в края на годината“, посочва Моника Будинова.

Според данните на Zaplatomer.bg месечните бонуси са най-често срещаното допълнително възнаграждение почти наравно с допълнителното възнаграждение в края на годината. Около 21% от потребителите на Zaplatomer.bg са посочили, че получават месечни и годишни бонуси. Те зависят от резултатите в работата и са обвързани с приходите, но може да се предоставят и на определен период, например тримесечие или два пъти в годината – за Великден и Коледа. Само 10% от служителите са посочили, че имат 13-а заплата. Бонуси за личен повод, като сватба, рожден ден или раждане на дете, получават 10.3% от служителите. Делът на годишния бонус може да възлиза на до 130% от месечната нетна заплата в сектора на финансовите и застрахователните дейности, а в търговията е до 122%.

Какво още

Най-често предлаганите придобивки са безплатни напитки на работното място (получават 36% от служителите), допълнително здравно осигуряване (34%), работа от вкъщи (31%), гъвкаво работно време (26%), фирмени събития (25%), 14% поучават допълнителни дни отпуск, а 15% ползват различни отстъпки като служители на компанията. Около 25% от наетите обаче са посочили, че нямат допълнителни придобивки.

Някои фирми осигуряват масаж в офиса, покриване на разходи за спорт, бонус след определено прослужено време в компанията или отпускане на кредит, детска градина за деца на служителите, но това не е често срещано. Акции в компанията понякога се дават на определени групи служители.

Предпочитани работодатели

Пощенска банка: Програмата за придобивки осигурява атрактивен годишен бонус, 13-та заплата и допълнителни възнаграждения, които останаха валидни и в условията на пандемия. Сред основните придобивки за служителите са: застраховка живот, допълнително здравно и пенсионно осигуряване; непрекъснати обучения и програми за развитие на потенциала, ясно дефинирани кариерни пътеки. Всеки служител може да се възползва и от 5 дни допълнителен платен годишен отпуск, или общо 25 дни, също от преференции за банкови продукти и разнообразни корпоративни отстъпки.

И още: иновативна вътрешна дигитална платформа за обучение iKnow, дигитална творческа зона Digital Corner, мобилно приложение за бърза, удобна и лесна вътрешна комуникация Digital Office, както и от карта Мultisport. Уникален за банката е вътрешният Благотворителен фонд „Заедно“, с който колеги помагат на колеги. Всички в екипа на Пощенска банка имат възможност да участват и в ангажиращи вътрешни инициативи и да подкрепят вдъхновяващи проекти в полза на обществото и околната среда.

Extreme Consulting: Тази българо-финландска компания дава коледен бонус на служителите си в София, чийто размер зависи от конкретния принос към успехите и финансовите резултати през годината. Сред придобивките засега са тиймбилдинги, събирания извън офиса, курсове, свързани с експертизата на всеки, който желае да учи. От 1 януари 2022 г. се въвежда допълнително здравно и пенсионно осигуряване.

Нашето виждане е, че бонус заслужава служител, който е допринесъл с нещо повече за компанията, освен със служебните си задължения – например разучаване на нова технология, силна активност при работата с клиенти и колеги, оказване на помощ в продажбите и привличането на нови клиенти“, казва Страхил Страхилов, основател и управител на Extreme Consulting.

Немечек България: Финансовите условия, бонусите, допълнителните финансови придобивки, здравното осигуряване са важни за служителите, но в нашата компания, а и в ИТ сектора като цяло, това просто е задължителна основа, за която вече почти дори не се говори по време на интервютата за работа. Все по-голяма тежест имат възможностите за обучения, които предлага работодателят – повишаване на професионалната квалификация и знания, меки умения и личностно развитие. Над 60% от 400 кандидати, преминали през интервютата ни през последната година, поставят именно тези въпроси. В Немечек България организираме около 50 специализирани обучения годишно. Освен това чрез свободен достъп до едни от най-популярните обучителни платформи на глобално ниво служителите ни са преминали и през над 800 курса с различна насоченост и продължителност.

Немечек България е и една от първите компании в сектора, която предложи на всичките си служители програма за личностно развитие. Две години по-късно над една трета от екипа ни е преминал през нея, а всички участници биха я препоръчали на колега. След първото ѝ издание я надградихме с индивидуални коучинг сесии, а през 2021 г. включихме и индивидуални консултации за психологическа подкрепа, при констатирана нужда.

Transpress: Да бъдем водещ работодател в транспортно-логистични сектор е ключов приоритет, защото вярваме, че нашите над 700 служители са най-големият ни актив. Бонус програмите ни са обвързани с постигането на измерими резултати за различните позиции, като за шофьорите на камиони имаме и специална схема за насърчаване на ефективно и еко шофиране. Предлагаме допълнително здравно осигуряване, организирани медицински изследвания, обучения за първа помощ, специални програми за насърчаване на физическата активност, включително карти за спорт.

Вече 28 години се отнасяме към служителите си като към членове на голямото Transpress семейство и се стремим да го показваме с допълнителна грижа и индивидуално отношение – отбелязваме рождените дни, осигуряваме подаръци за Коледа, Великден, 1 и 8 март, за да се чувстват всички добре, без значение дали са на път или у дома, организираме събития за членовете на екипа и семействата им, а като транспортна компания помагаме с първата бебешка количка при раждане на дете.

Акронис България: През тази година разширихме допълнителните придобивки за нашите служители, за да се чувстват по-пълноценни, оценени и стимулирани в това, с което се занимават. В началото на 2021 броят на дните годишен платен отпуск бе увеличен от 20 на 25, с цел хората ни да постигат повече баланс между работа и личен живот. Всеки от тях има възможност да избира и да работи оттам, откъдето се чувства най-комфортно и е най-продуктивен. Също така предоставяме традиционните за ИТ сектора придобивки като допълнително здравно осигуряване, фирмени празненства, месечни карти за спорт и градски транспорт.

Global business centre на Palfinger в София:

  • Гъвкаво работно време –  фиксирани часове за работа между 10 и 16 часа (с включен един час обедна почивка). Останалите три часа на ден служителите могат да добавят там, където пожелаят;
  • Плоска структура, която дава шанс  на всеки служител да заеме тим лидерска роля. Няма наети супервайзори, внесени отвън;
  • Годишен бонус. Парични награди два пъти в годината;
  • Допълнително здравно осигуряване;
  • Ваучери за храна;
  • Пари за транспорт – фиксирана сума на месец, независимо от избора на служителя за начин на придвижване до офиса;
  • Осигуряваме паркомясто, платено от компанията;
  • Карта за спорт;
  • Възможност за участие в ключови за компанията проекти;
  • Атмосфера, типична  за компания, създадена, управлявана и притежавана от фамилия, която се грижи за бизнеса вече 90 години.
Подкрепи Economic.bg