Какво предлага държавата в подкрепа на туризма

Целта на ресорното министерство е да се запазят работните места в бранша и да се привлекат туристи след кризата

Какво предлага държавата в подкрепа на туризма

Снимка: Economic.bg/Архив

Мерките, които държавата ще предприеме, в лицето на министерството на туризма, за да се спаси българския туризъм са ваучери, агресивна реклама, пренасочване на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20 млн. лв. от оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 в подкрепа на микро и малки предприятия, както и създаването на Гаранционен фонд.

Идеята за създаване на Гаранционен фонд всъщност не е нова. Още през 2016 г. се заговори за създаването на този фонд, но бизнесът тогава отхвърли категорично идеята. С обявяването в фалита на най-големия британски туроператор Thomas Cook преди година отново се заговори за създаването на Гаранционен фонд. За да се реализира напълно тази мярка обаче тя трябва да получи абсолютното съгласие от страна на бизнеса.

„Две основни групи са мерките, насочени в подкрепа на туристическия бизнес в България, за да се преодолеят максимално гъвкаво и бързо пораженията от CОVID-19. Някои вече действат в условията на извънредно положение - тяхната цел е да се запазят работни места в сектора и да се съхранят възможностите на фирмите да възобновят работата си, когато извънредното положение бъде отменено. Втората част от мерките са насочени да заработят веднага след приключване на кризата за привличане на туристи“, съобщават от министерството на Николина Ангелкова в своя официална позиция.

Промени в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, предвиждат туроператор, който трябва да възстанови на туриста платена вече сума за отменено пътуване, да му предложи ваучер на същата стойност. Ако туристът не е съгласен с този вариант, може да му се предложи споразумение за туристически пакет заместител. В случай че и този вариант не се хареса на туриста, туроператорът е длъжен да върне платената сума до месец след отмяна на извънредното положение. Тоест до 13 юни (обявеното извънредно положение в България е до 13 май).

„От началото на извънредното положение туристите бяха посъветвани да изберат ваучер или отлагане на почивката, за да подкрепят българския туризъм. Настояването на  някои туроператорски организации обаче веднага държавата да регламентира 12 или 18 месечен мораториум върху плащанията на средства към потребителите за неосъществени почивки ще освободи от финансовото бреме фирмите, но би поставило в неизгодна позиция една част от потребителите. И то точно тези, които в пандемията, заради съкращения или болест, нямат шанс да ползват почивката си в близката година,  а средствата, платени за нея, са им спешно необходими, за да покрият ежедневните разходи за семействата си“, пишат още от ресорното министерство.

Какво предлагат още?

Друга мярка в подкрепа на бизнеса е, че с един месец след края на извънредното положение бяха удължени и сроковете, посочени в Закона за туризма по отношение на права и задължения на лицата и фирмите в сектора.

През периода на извънредното положение са преустановени проверките за категория и сертификация на обектите. При положение че крайният срок на съответните удостоверения и на временните удостоверения за дейностите изтича, той се удължава също с един месец, считан след отмяна на извънредното положение.

Като мярка в подкрепа на сектора от министерството разработват механизъм за отпускане на ваучери за късен летен сезон, чиято цел е да насърчи вътрешния туризъм. „Обмислят се и ваучери за най-рисковите лица – хората от първа линия в борбата срещу пандемията, които ще могат да почиват в обекти, вписани в Националния туристически регистър“, посочват още от ведомството.

Вече е разработен и проекта за кризисната рекламна стратегия, която трябва да стимулира възстановяването на позициите на туризма след кризата. Този документ се фокусира отново върху вътрешния туризъм, българските туристи и туристите от съседните страни, които обичайно не ползват авиоуслуги. Целта е късното лято поне частично да покрие огромните щети, предизвикани от пандемията.

„Наша цел безспорно са и дългосрочните мерки в подкрепа на сектора през следващия програмен период по оперативни и други програми на ЕС до 2027 г. Разчитаме, че в близко време ще стартира също насочването на около 20 млн. лв. безвъзмездни финансови средства по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 за микро и малки предприятия в туризма“, се казва в позицията на Министерството на туризма.

От там подготвят и механизъм за управление на морските плажове в условията на извънредно положение и изисквания за ползването им за сезон лято 2020 г., което  отговаря на мерките срещу разпространението на коронавируса.

Припомняме, че по-рано този месец самата Николина Ангелкова в свое интервю обяви, че се разработва мобилно приложение, което да показва на плажуващите къде има свободни шезлонги и чадъри и на какво разстояние един от друг са. Заговори се и за безплатни чадъри по плажовете, но в официалното съобщение на ресорното министерство така и не става ясно докъде е тази процедура, за която беше съобщено отново от министър Ангелкова.

Коментари: 0