Караджов: Разделянето на жп мрежата изглежда като монопол, но не е
Единен билет и нова транспортна схема ще гарантират по-добро пътуване, смята транспортният министър
© ECONOMIC.BG / БТА
Разделянето на железопътната мрежа на три лота е ключова част от реформата и е съгласувано с Европейската комисия (ЕК). Въпреки че на пръв поглед изглежда като монопол, то моделът, предложен от Министерство на транспорта, ще донесе повече конкуренция. Това каза транспортният министър Гроздан Караджов, цитиран от БТА, по време на публична дискусия за процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт.
Първоначално, във всеки от тези региони ще оперира само един субсидиран превозвач, който ще продължи да предлага съществуващите услуги. Амбицията е този оператор не само да ги изпълнява по-добре, но и да развива нови услуги и по-дълги маршрути на собствен търговски риск.
Изглежда като монопол, но не е
Въпреки че на пръв поглед това може да изглежда като създаване на „три по-малки монопола“, министърът е категоричен, че в следващите години това ще доведе до реално развитие на повече и по-качествени услуги за гражданите. Както посочва Караджов, „където се появи истинска конкуренция, обикновено печелят клиентите“.
В първата стъпка нещата изглеждат сякаш се създават три по-малки монопола, но на следващия етап, в следващите години, това ще доведе до реално развитие на повече и по-качествени услуги за гражданите“, смята Караджов.
Припомняме, че промените са част от по-широката подготовка за либерализиране на сектора, като държавата планира да възложи обществените услуги на база конкуренция. Вече стана ясно, че страната ще бъде разделена на три региона – Западен, Северен и Южен – с различен пазарен потенциал. Най-привлекателният от тях е Западният лот, в който попадат експресните, международните и нощните влакове, както и натоварени междурегионални и крайградски линии около София и Пловдив.
В понеделник пък синдикатите се обявиха против разделянето на пътническите превози в БДЖ на този принцип. Според КНСБ в предложението на транспортното министерство има „множество противоречия“.
Смятаме, че тази мярка ще доведе до много по-високо качество на услугата за българските граждани. Ще предизвика и допълнително обновление на подвижния състав, който в момента, всички знаят, че е в окаяно състояние“, заяви министърът по време на дискусията.
Той допълни, че в предстоящата процедура ще могат да участват „европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт, които ще могат да се състезават на българския железопътен пазар, както и да развиват нови линии, дестинации и маршрути на базата на чисто търговски принцип“.
Ние сме дали дотук три лиценза на железопътни компании, които искат да возят пътници. Уви, нито един от тези оператори не се e осмелил до момента да влезе на този пазар. Нямаме никаква конкуренция. Ето защо в Плана за възстановяване и устойчивост е поет такъв ангажимент, да проведем конкурсна процедура, вкл. чрез отделяне на няколко лота, в които да бъде стимулирана конкуренцията“, уточни ресорният министър.
По думите му за неизпълнение на договорите са предвидени тежки санкции, включително и отнемане на лиценза и назначаване на друг оператор. Цените няма да се променят, не се прехвърля никакъв железопътен състав в собственост на никого. Те остават актив на държавата, допълни Караджов.
Нов закон
С цел да се гарантира, че пътниците няма да бъдат засегнати от евентуално навлизане на различни оператори, Министерството на транспорта ще работи за т.нар. единен билет – тоест, възможност за пътуване по цялата мрежа, дори когато услугата се изпълнява от различни превозвачи. Това ще изисква координация на разписанията, интегрирани тарифи и централизирана информационна система. По думите на Караджов, „пътникът трябва да има усещането, че се вози с един оператор, независимо кой физически изпълнява услугата“.
Промените ще бъдат регламентирани с нов Закон за железопътния транспорт, който вече е в процес на изработване.
Освен това се работи и върху нова транспортна схема, при която автобусният транспорт да има допълваща роля при превоза на пътници, а жп транспортът да стане приоритетен. Схемата ще влезе в сила преди сключването на договорите с новите оператори, заяви още министърът.