Когато средата е привлекателна за хората, те сами ще искат да останат
Трудностите пред една компания са обусловени от макроикономическата среда и регулаторната рамка
Каква е дейността на Вашата компания?
TBI Bank има типичен ритейл профил с фокус върху потребителското кредитиране и клонове в България и Румъния. Банката е сред най-ефективните в България, с традиционно високи показатели по отношение на възвращаемост на активите и собствения капитал в сектора. В момента съсредоточаваме усилията си да се превърнем в дигитална банка от следващо поколение с разработването и имплементирането на бързи, опростени електронни финансови продукти и услуги с онлайн достъп. Интересен факт е, че в екипа ни има представители на 13 националности – германци, гърци, словаци, руснаци, хора от прибалтийските републики и други.
Кои са най-наболелите проблеми, с които се сблъсквате във Вашия сектор?
Трудностите, които всяка една компания на пазара има, са обусловени от макроикономическата среда и регулаторната рамка, в която функционира. Справянето с нарастващите регулаторни изисквания е един постоянен и рутинен процес за банките. Но аз смятам, че ние самите трябва да решим проблемите, с които се сблъскваме, а не да чакаме някого да ни ги реши. Ключовото предизвикателство на нашето време за банковия сектор е дигитализацията, която да отговори на променящите се потребности на потребителите. TBI Bank активно работи в тази посока и се стреми да разчупи утвърдените възгледи за финансовите услуги, като предостави онлайн-базирано преживяване на своите клиенти в цяла Европа.
Защо решихте да подкрепите инициативата на PwC България?
За TBI Bank, както и за общността от компании, които подкрепят проекта, е ясно, че в България има много потенциални възможности. За да се възползваме от тях са ни нужни идеите на младите хора, тяхното вдъхновение, хъс и енергия. Те имат знанията за променящия се свят, живеят с неговата динамика, гъвкави са. Стажантите, които ще са част от проекта, ще научат много неща от своите ментори, но и ние ще научим много от тях. TBI Bank е компания, която оценява този потенциал. Ние също се променяме, за да станем дигитална банка от ново поколение. Стремим се да привличаме младите хора, да работим заедно, да създаваме продукти, търсени от тях. В тази посока е и участието на банката в два кариерни форума за наши сънародници в чужбина тази година – в Лондон и Берлин.
Смятате ли, че компаниите трябва да участват активно в подготовката на кадрите за пазара на труда?
Не е тайна, че на запад компаниите започват да наблюдават студентите още от първи курс. В добрите университети студентите в трети курс вече имат покана за работа. Това все повече се случва и тук. Дългосрочното сътрудничество между бизнеса и университетите е решение в борбата за квалифицирани кадри. Никога не ме е било страх да наемам хора директно от студентската скамейка, защото младите хора много бързо влизат в ритъм и се адаптират. Дори да им липсват някакви познания, бързо наваксват.
Как според Вас трябва да се стимулират квалифицираните кадри, за да останат в България?
Когато средата е привлекателна за хората, те сами ще искат да останат тук. Но трябва да има целенасочена политика в тази посока. Ако мога да направя паралел с бизнеса – повечето от компаниите с устойчив ръст отделят специално внимание на хората, които работят за тях. Те се стремят служителите им да се чувстват добре и да са горди с мястото, където работят, да са горди с лидерите и ценностите на организацията. Колкото една организация е по-динамична в развитието си, толкова по-успешна става тя за младите хора.
Интервюто е част от кампанията "Tвoитe 25 пpичини дa избepeш Бългapия" на "Прайсуотърхаускупърс България" ЕООД (PwC Bulgaria), в която Economic.bg е партньор.