Бизнесът е разстроен от лошите новини в медиите, иска задължителен баланс
Според тях след сутрешните блокове служителите отиват на работа в лошо настроение и работят по-зле

© ECONOMIC.BG / Пресцентър на БСК
Нова инициатива на Германо-българската индустриално търговска камара (ГБИТК) цели да накара българите да спрат да емигрират от страната, осигурявайки им повече положителни новини за компаниите и родната икономика. Спорем организацията в момента в медиите преобладават негативните новини и те създават цялостно лошо усещане у българския народ. Затова Камарата, с подкрепата на други бизнес организации, ще предложи законодателни промени, които да създадат баланс в новинарския поток.
Това бе обявено днес от председателя на комисията по икономическо развитие към ГБТИК Лидия Шулева, която даде пресконференция по темата заедно с председателите на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев и на Българската стопанска камара (БСК) Радосвет Радев, предаде репортер на Economic.bg.
Инициативата „За да успеем в България” е провокирана от отказа на електронните медии да споменават имена на фирми и продукти, когато съобщават добри новини, а не реклами, и така хем лишават аудиторията от пълноценна информация, хем ограничават възможностите за развитие на корпоративната социална отговорност на компаниите, обясни Шулева.
„Успешната икономика е анонимна и в информационно затъмнение. Сутрешните блокове заливат хората с огромно количество негативна информация, разглеждат подробно биографиите на убийци, питат близките на жертвите как се чувстват – все „полезна” за аудиторията информация. Вследствие на всичко това работещите отиват на работа в лошо настроение”, каза тя.
Представителят на ГБТИК посочи, че именно този начин на работа на медиите, както и конкретни примери за премълчавани позитивни новини, е накарало организацията в средата на ноември да организира кръгла маса по темата за отразяването на фирмите в България. Впоследствие Камарата, заедно с другите подкрепящи я организации, ще инициират необходимите според тях законодателни промени.
Като собственик на дял в български медии, Радосвет Радев отбеляза, че вината не е изцяло у тях. „Съветът за електронни медии (СЕМ) не спира да тероризира медиите, които са под неговия надзор”, заяви председателят на БСК и добави, че лично е получавал писма от регулатора за споменато име на компания в медиен материал, което е било счетено за скрита реклама.
В момента от страна на СЕМ към електронните медии има единствено указание, че споменаването на имена на компании е позволено, единствено когато е с информационна цел, а не рекламна. Тази формулировка обаче е твърде обща и подлежаща на интерпретации, а освен това не е закон и няма достатъчна правна тежест, за да се защитават медиите с това указание, ако им бъде наложена глоба за скрита реклама, обясни Радев.
„Наскоро германският и българският президенти посетиха завод на германска компания в Пловдив, но от никоя медия в България не стана ясно коя е тази компания. Това беше Liebherr”, заяви Васил Велев. „Хората биват дезинформирани, създава се всеобщ нихилизъм и се стига до наблюдаваното напускане на страната, което нанася щети на икономиката ни”, добави той.
Димитър Ганев, съосновател на социологическа агенция „Тренд”, представи данни от ново изследване на агенция сред 1010 респондента. Според проучването 49% от анкетираните мислят, че българската икономика се развива в негативна посока, докато 31% са на противоположното мнение. 20% пък не са могли да преценят. Според присъстващите на пресконференцията това доказва, че българите са зле информирани от медиите за представянето на българските бизнес и икономика като цяло.
Бяха цитирани и данни, че 63% от анкетираните искат да научават повече за успешните български предприемачи и компании, докато само 17% не искат. Отново 20% не могат да преценят.