Медии и AI компании преговарят за сделка за новинарско съдържание
Целта е да се помогне за обучението на изкуствения интелект, но срещу заплащане
Най-големите технологични компании в света преговарят с водещи медии за сключване на споразумения за използването на новинарско съдържание за обучение на технологиите за изкуствен интелект. В последните месеци OpenAI, Google, Microsoft и Adobe са се срещали с изпълнителни директори от медийната индустрия.
Според източници на Financial Times се обсъждат въпросите, свързани с авторските права на AI продуктите, които технологичните компании предлагат като текстови чатботи и генератори на изображения. Издатели, сред които News Corp, Axel Springer, The New York Times и The Guardian, са разговаряли с поне една от технологичните компании.
Преговорите са в начална фаза, но се предполага, че разговорите са за приемането на такса, тип абонамент, която технологичните компании да плащат на медиите, за да ползват съдържанието им и по този начин да развият продуктите си като ChatGPT на OpenAI и Bard на Google.
Разговорите са в резултат на нарастваща тревога сред медийната индустрия, че съдържанието им се ползва от OpenAI и Google без сключена сделка. Някои компании като Stability AI и OpenAI са изправени пред съда от артисти, фотографски агенции и програмисти, които ги обвиняват в неизпълнение на сключен договор и нарушение на авторски права.
На конференция на Международната асоциация на новинарските медии (INMA) изпълнителният директор на News Corp Робърт Томсън заявява, че „целият медиен поток е под заплаха и трябва да се борим сериозно за компенсация“. Според него изкуственият интелект е „проектиран така, че читателят никога да не посети журналистически сайт, следователно фатално подкопава журналистиката".
Подобна сделка би поставила основите на взаимоотношенията между медийни и AI компании по цял свят.
Авторското право е проблем от критична важност за всички издатели“, споделят от Financial Times, които също са част от преговорите. „Като абонаментен бизнес трябва да защитаваме стойността на журналистиката ни и бизнес модела ни. Най-добрият начин да го постигнем е да участваме в конструктивен диалог със съответните компании - както и правим“.
Google води преговорите с британските медии, като се среща с Guardian и NewsUK. Компанията, собственост на Alphabet, има дългосрочни партньорства с много медийни организации за ползването на съдържанието им, за да се осигури оптимизация при търсене - статиите да се появяват в търсачката. Според два източника на Financial Times данните са ползвани и за обучаване на изкуствения интелект, който разработват.
Google предлагат сделка за лиценз, каза изпълнителен директор на издателство. Приели са принципа, че трябва да се плаща...но не сме стигнали до обсъждането на нулите. Приели са, че предстои разговор за пари в идните месеци, което е първата стъпка“.
От Google не са коментирали финансовите преговори. Въпреки това казват, че такива текат с множество медийни компании, големи и малки, в САЩ, Великобритания и Европа. Посочват, че са обучили изкуствения си интелект с „публично достъпна информация“, което би могло да включва сайтове с абонаменти.