Apple държи коз, който ще я върне обратно в играта в Китай
Коронавирусът я спъна, но компанията се засилва за по-голям скок

© ECONOMIC.BG / БТА
~ 3 мин.
Продажбите на iPhone в Китай се свиха драстично през миналия месец заради избухването на коронавирусната епидемия и последвалото намаляване на търсенето. Анализаторите обаче прогнозират значително възстановяване само след няколко месеца, предава CNN.
Американската компания продаде по-малко от 500 000 смартфона в Китай през февруари, сочат актуалните данни от страната от тази седмица. Бройката представлява спад от над 60% спрямо същия месец на миналата година.
Понижението подби напредъка, който Apple отбеляза в опитите си да преодолее разликата с китайските конкуренти. Продажбите на iPhone скочиха през декември и това изстреля акциите на компанията до рекордни нива на Wall Street в началото на 2020 г.
Коронавирусната епидемия обаче забави инерцията на Apple, затруднявайки обаче и останалите конкуренти. Продажбите на смартфони в Китай се сринаха с 55% на годишна база през февруари. Според анализаторите всички играчи ще се състезават да компенсират загубените продажби по-късно през годината.
Избухването на коронавируса ескалира точно преди Лунната нова година в Китай, когато празничните покупки обикновено дават огромен тласък на продажбите на дребно. Вместо това бизнес активността спря, тъй като животът на милиони хора бе блокиран.
Въпреки това пред Apple, която е силно зависима от случващото се в Китай, се открива „огромна“ възможност и тя се задава скоро, смята анализаторът от Wedbush Дан Айвс. Мнението му споделят и други наблюдатели на сектора.
Мотив за тези прогнози е очакваната поява по-късно през година на първия 5G iPhone. Според Айвс приблизително 70 млн. смартфона Apple в Китай може да бъдат ъпгрейднати до 5G модели. Очакването е, че компанията ще таргетира тези клиенти през тримесечието април-юни.
Обрат за Apple през идни няколко месеца прогнозира и Уил Уонг, анализатор с изследователска фирма IDC. Според него втората половина на годината ще бъде ключов период на възстановяване на целия пазар на смартфони в Китай. тенденцията няма да подмине и американската компания, смята той.
При все това Apple ще се сблъска със силната конкуренция на местните китайски играчи, като Huawei, които ще се състезават усилено, за да компенсират пониженията през първата половина на 2020 г., казва Уонг.
Huawei и някои други китайски производители вече пуснаха свои 5G модели още през миналата година. Според някои анализатори това е предимство пред Apple. Самата американска компания обаче коментира преди време, че няма нужда да бърза с този тип смартфони, тъй като мрежите за тях са все още оскъдни.
Apple изостава от местните конкуренти в Китай от години по отношение на продажбите на смартфони и тази тенденция едва ли ще се промени. Една от основните причини е, че американската компания продава скъпи телефони на заможни клиенти, затова и не може да завземе кой знае колко голяма част от развиващ се пазар, какъвто бе китайският през последните години. Междувременно конкурентите предлагат много по-богато портфолио от телефони в широк диапазон от цени, привличайки масовите потребители.
Миналата година Apple беше петият най-голям продавач на смартфони в Китай, с малко под 9% пазарен дял – далеч от Huawei, който грабна над 38% от пазара, по данни на IDC.
Репутацията на първокласна марка обаче дава шанс на Apple да продава много по-малко телефони от компании като Vivo, Oppo и Xiaomi и въпреки това да привлича по-голямата част от милиардите долари, които китайските клиенти харчат за устройства. Поглеждайки стойността на долара на пазара на смартфони в Китай, Huawei все още е №1 с 40% пазарен дял за 2019 г., но Apple е на второ място с 21%, според Уонг от IDC.
5G телефоните ще доведат до подобрения в Китай през тази и идната година, казват от брокерската фирма Jefferies. И когато това се случи, Apple не само ще задържи своите потребители в страната, но и ще привлече някои от собственици на телефони Huawei да купуват iPhone.
Проучване на Jefferies, публикувано миналия месец, установи, че около 17% от анкетираните в Китай използват iPhone, но повече от 21% го искат като свой следващ телефон.
Потребителите на iPhone са и едни от най-лоялните – 60% от настоящите такива биха си купили друг телефон на същата марка, докато едва 37% от притежателите на Huawei смятат да заложат на същия бранд. В добавка на това трябва да се отбележи, че почти една четвърт от настоящите собственици на Huawei казват, че искат да преминат на iPhone.