Проблемът с чиповете вече удря автомобилните гиганти, където най-много боли

Гигантите в сектора очакват спад на продажбите през 2021 г. заради недостига на компоненти

Проблемът с чиповете вече удря автомобилните гиганти, където най-много боли

Снимка: БТА

2396 ~ 2 мин. четене
Автор: Economic.bg

Недостигът на чипове започва да удря производителите, където наистина боли, забавяйки доставките на пикапи и джипове в пълен размер. Откакто започна кризата, автомобилните компании се фокусираха върху използването на наличните компоненти, за да продължат да изграждат своите най-популярни превозни средства. Но сега Ford и Stellantis (мегакомпанията, в която се сляха Fiat и Peugeot) алармират за проблеми с доставката на пикапи до техните дилъри, пише CNN.

Недостиг на чипове

Те опитваха да разпределят чиповете, които получават, към превозни средства с високо търсене и печалба“, каза Мишел Кребс, старши анализатор в AutoTrader. По думите ѝ „очевидно това е предизвикателството в момента.“

Ford обяви, че е започнал да произвежда един от най-продаваните си автомобили, пикапа F-150, без някои от чиповете, от които се нуждае. Сега, вместо да ги изпрати към автокъщите, компанията ще ги остави настрана, докато чака да пристигнат липсващите части.

Компанията временно спря една от трите смени в завода в Кентъки за камиони, където се изграждат пълноразмерните джипове Expedition и Navigator, както и пикапите Super Duty.

Stellantis прави същото с пикапа Ram 1500 Classic. Добрата новина в нейния случай е, че продажбите на този модел може да не замръкнат или поне не веднага. Кребс каза, че Stellantis има излишък от Ram 1500 Classic за около 143 дни.

Глобалният недостиг на чипове

Недостигът на чипове вреди на производителите по целия свят. Автомобилните играчи намалиха поръчките за компютърни чипове в началото на миналата година, когато пандемията предизвика временно затваряне на заводи и натисна спирачки на продажбите и производството на коли. Междувременно производителите на електроника, които се радваха на силни продажби на техника по време на пандемията, с радост разграбиха излишното.

Но когато продажбите на автомобили се възстановиха по-рано от очакваното, индустрията вече се бореше с недостиг на чипове.

Средностатистическата кола има между 50 и 150 чипа. Някои могат да се използват в много различни модели, което позволи на производителите на автомобили да продължат производството на камиони и джипове. Но има и други чипове, които са специфични за всеки вид превозно средство.

General Motors и Ford предупредиха инвеститорите, че недостигът на чипове ще намали печалбата им през 2021 г. с повече от милиард долара.

Кребс заяви, че автомобилните производители също се сблъскват с проблеми вследствие на закъсненията на доставките, което пречи на контейнерните кораби да разтоварват пратките с авточасти. Тези проблеми, взети заедно, могат да ограничат продажбите на автомобили в САЩ.

Веригата на доставки е доста крехка“, коментира анализаторът. „Имаме консервативна прогноза за продажбите поради малките запаси.“

Коментари: 0