Къде са лекарствата: вече можем да разберем
Приложението Help2Go успява там, където държавата се провали
Чакането на опашка пред аптека е не само досадно преживяване, но и крие потенциални рискове за болните – особено във време на острозаразна вирусна пандемия. А когато е налице и честият напоследък дефицит на определени медикаменти, заниманието се проточва и усложнява още повече. Държавната система за електронни рецепти трябваше да облекчи процеса за хората с хронични заболявания, но вместо иновация, донесе нови перипетии.
В този контекст се ражда идеята за едно българско приложение, което цели да спести на крайния потребител обикалянето от аптека на аптека в търсене на конкретно лекарство. Апликацията Help2Go стартира официално преди седмица и вече има около 600 потребители. Тя представлява платформа, чрез която човек може да види къде е наличен даденият медикамент и така да избегне хаотичните обиколки, респективно и дългите опашки. За фармацевтите пък е полезна благодарение на това, че разширява допълнително каналите им за търговия.
Държавни е-главоблъсканици
За дигиталната трансформация на българското здравеопазване се говори отдавна, а в условията на пандемия темата звучи още по-актуално. Тя залегна и в преговорите за правителство, което дава заявка за ударна цифровизация на държавата. През ноември например коалиционните партньори се договориха до края на тази година да е заработило електронното пациентско досие, което ще се присъедини към Националната здравно-информационна система (НЗИС) след вкарването в нея на електронните направления и електронните рецепти.
Перипетиите около ефективността на вече съществуващите модули обаче бяха значителни. След дълго отлагане е-рецептите влязоха в сила от 1 юли 2021 г., като чрез тях се изписват и отпускат лекарствата, покривани от Националната здравноосигурителна каса. Медикаментите, които се закупуват изцяло от пациента, могат да са и на хартиена рецепта. Поредното забавяне на старта им бе продиктувано от липсата на софтуерна готовност и добре обучени хора, които да работят със системата.
Идеята на държавата бе чрез е-рецептите да улесни работата на лекарите и на фармацевтите, но вместо това браншът се изправи със значителни предизвикателства след окончателното преминаване към новата система. Редица фармацевти споделяха за пропуски в системата, за сривове и за грешки, заради които понякога „падат“ рецепти за лекарства на изключително големи суми. Всичко това доведе до хаос и напрежение, пациентите започнаха да се лутат между Здравната каса, лекарите и аптеките, а някои от тях дори се оказаха в ситуация, в която не можеха да получат лекарствата си или пък бяха принудени да ги плащат сами.
Напрежението ескалира на гребена на четвъртата вълна на коронавируса, когато на практика забуксуваха и безплатните лекарства, и електронните рецепти. Ситуацията просто напомни колко тромави обикновено са иновациите на държавата, от което потърпевши са гражданите.
Лъч надежда за потребителите
На фона на бъркотията в държавата преди броени дни стартира приложението Help2Go, което пък е пример за бързото намиране на решения на реални проблеми. Зад него стоят двама ентусиасти от частния сектор и собственият им горчив опит на потребители.
Най-честият проблем и преди пандемията беше, че стоиш и чакаш на опашки и най-накрая хапчето, което ти трябва, го няма. Причината е, че самите аптеки са малки и нямат възможност да поддържат тази складова наличност, която по принцип я има в България като цяло”, коментира пред Economic.bg Звезделин Минчев, един от създателите на Help2Go.
Нито той, нито другият съосновател на платформата имат общо с фармацевтичния бизнес, затова пък са се сблъскали с проблемите като потребители. Това им дава възможност да създават ползи за пациентите, тъй като гледат нещата отвън. Тяхното предимство, оказва се, е фактът, че двамата мислят като потребители – кое би ги улеснило, кое би им харесало и кое би им донесло полза.
„Най-честият сценарий, който чуваме, е: „платете ни или ни дайте аванс и елате утре да си вземете лекарството“, което губи страшно много време на потребителите. COVID-19 „взриви“ този сценарий и най-вече чакането пред аптеките. Още повече, че когато човек е в карантина, по-добрата алтернатива за него е да получи доставка на лекарства пред вратата си“, обясни Звезделин Минчев.
Чрез приложението Help2Go потребителите могат да откриват най-близките аптеки и лаборатории. Имат възможността да заявяват дадено лекарство или козметичен продукт и да спестят време от обикаляне и чакане на опашки, тъй като получават точна информация за зареждане и време за доставка. Help2Go дава възможност за сравнение на цени и опция за плащане онлайн, или на място след приемане на заявената поръчка от аптеката.
„Ако търсите определено лекарство, да речем в София, приложението интуитивно ще ви насочи към мястото, което е най-близо до вас, но ако го търсите по критерий цена, може да го намерите, например, в Силистра. Уникалното е, че ако една онлайн аптека има 10 обекта, тя излъчва препаратите с една и съща цена, а в нашето приложение всеки продукт може да бъде намерен на различна цена, в зависимост от това самият аптекар каква е поставил”, допълни Минчев.
Приложението предлага и календар на напомнянията, т.е. ако човек забрави кога да пие съответното лекарство, платформата го подсеща чрез известие. Освен това има и баркод скенер, чрез който всеки човек може да сканира от вкъщи определен медикамент, при което приложението директно генерира снимка на продукта плюс неговата листовка. Платформата предлага и директен чат с фармацевт, където при нужда пациентът да зададе въпроси и да ги изпрати.
Приложението показва и подобни продукти със същото активно вещество, но пък с различна цена. Съответното лекарство може да се сподели и с други хора и да се препрати. Например, ако кликнем в приложението върху категория “грип”, то ще ни покаже цялата наличност от свързани продукти”, каза още създателят на Help2Go.
От аптечна мрежа до по-голям хъб
Приложението е безплатно за крайните потребители и базира бизнес модела си на партньорство с аптеките. Мрежата от обекти все още се изгражда, като към момента има включени около 200. Целта на създателите е във всяко населено място да има поне една аптека партньор. Help2Go им предлага допълнителен канал за продажба – дори за тези, които имат сайтове и провеждат активна онлайн търговия. А чрез функцията за доставка до дома, която се осъществява от Speedy и Glovo, те на практика могат да продават навсякъде. Ако някое по-трудно откриваемо лекарство в момента е налично само в друг град, приложението прави връзката между клиента и търговеца.
„Нашата схема на работа с партньорската аптечна мрежа е изключително справедлива, ние взимаме буквално стотинки от поръчката, с цел да не ги натоварваме, защото имат безкрайно много разходи”, допълни Звезделин Минчев.
Голямата цел пред Help2Go не е да бъде онлайн магазин, а медицински хъб, който да обединява много голяма част от дигиталното здраве – в т.ч. електронната рецепта да бъде получавана в платформата и хората да могат да си резервират час при лекар.
В момента работим с лабораториите, вече водим активни преговори с тях, въпреки че те са качени в приложението откъм адреси и контакти. Чрез приложението може да се повика и мобилна лаборатория, която пристига на място с лекар и шофьор, взима кръв и прочее, и после изпраща резултати. Това е една от иновациите”, каза още Минчев.
По думите на Минчев платформа няма аналог не само в България, а и в цяла Европа. Затова той и партньорът му не крият амбицията си с помощта на чуждестранни инвеститори да излязат на международния пазар и да се превърнат в лидер в сферата.
Дигиталният помощник на държавата
„Няма да скрия – оказва се, че помагаме на държавата. Преди да започнем да изработваме приложението, се срещнахме със Съюза на фармацевтите в България, за да разберем първо има ли смисъл то да се прави, законно ли е и всичко останало. Всяка аптека по закон има компютър и интернет, вързан на картата, което ни даде възможността да създадем приложението”, сподели Минчев.
По времето, когато са се срещнали с Фармацевтичния съюз, настоящият здравен министър Асена Сербезова е била негов председател.
Тогава тя ни подкрепи с две ръце, защото според нея ще дадем приоритет на малките аптеки. В интерес на истината големите аптеки имат бюджет да си платят интернет сайтове, приложения, да поддържат екипи, но малките нямат тези възможности. Затова и по-големите аптеки нямат икономически интерес да отварят в по-малките населени места”, каза още той.
Създателите на приложението са наясно, че в бъдеще ще се появят конкурентни решения, затова работят в перспектива. В момента провеждат разговори, насочени към електронната рецепта.
„Надявам се, че с новите министри ще намерим конструктивен диалог. Електронната рецепта по принцип е общодостъпна информация (чрез „Информационно обслужване”), когато обаче има наличен медицински софтуер. В случая ние имаме разработен софтуер, защото сме се регистрирали като компания точно в тази област”, заяви Звезделин Минчев.
По този начин създателите на приложението ще имат законовото право да въведат електронната рецепта в приложението Help2Go.
В момента ги няма, не са качени в приложението, защото законът не позволява да се пазарува с рецепта онлайн. Това е изключително правилно, хората трябва да се чувстват защитени”, отбеляза Минчев.
„Паралелно работим съвместно и с едно друго приложение, което обхваща лекарите, така че търсим синергията, за да дадем полза на хората”, каза още Минчев.
Той сподели, че с миналото ръководство на Министерството на здравеопазването не е постигнал диалог. Сега иска да инициира среща с министъра на електронното управление Божидар Божанов, както и със здравния министър проф. Асена Сербезова, с които да конкретизира целите и задачите си.
Имаме идея, знаем как и имаме готов медицински софтуерен продукт, който би ни бил от полза за е-рецептите. Ние не искаме от министрите нищо – нито финансиране, нито програми, а само съдействие за връзка с “Информационно обслужване”, подчерта Звезделин Минчев.
Амбициите на създателите на платформата са впоследствие да качат е-рецептите в приложението, за да могат хората да се запознават с листовката на самия препарат откъм начин на действие, противопоказания и т.н.
„Работим и по въпроса как могат да резервират медикамента в аптеката, как могат да го поръчат, когато го няма, но тогава пациентите ще трябва да взимат лекарството с е-рецепта единствено и само от място”, заключи създателят на Help2Go.