КЗК прави нов опит да събере информация за цените от търговските вериги
Фирмите трябва да предоставят данни за цените и продажбите на стоки от първа необходимост, както и прогнозите си за бъдещите поскъпвания

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) прави пореден опит да събере информация за цените от търговските вериги, след като те неколкократно отказаха да предоставят такава.
В свое прессъобщение във вторник КЗК посочва, че е изискала допълнителната информация с цел създаване на секторен анализ на пазара на хранителни стоки от първа необходимост.
От фирмите се иска да предоставят пълни данни за продажбите и цените на определени продукти от първа необходимост, сред които: мляко, сирене, кашкавал, яйца, олио, брашно, хляб, месо, кайма и минерална вода, за периода от 21 юли до 4 август 2025 г. Изискана е и информация относно провежданите промоции на всеки от посочените продукти за периода 21 юли – 3 август 2025 г.
Прочетете още
- Спекула с цени преди еврото? НАП отчита до 40% поскъпване на стоки
- Спецов отрече спекулата с цените, не била навсякъде
- „Няма общо с еврото“: Фискалният съвет оспори НАП за поскъпването с 40%
- НСИ отказва да съдейства на Комисията за защита на конкуренцията
Допълнително, търговските вериги трябва да представят планове с прогнозираните цени на дребно за разглежданите хранителни продукти за периода 5 – 15 август 2025 г., както и информация при кои от всички предлагани хранителни продукти предвиждат увеличение на цените през същия период и с какъв процент.
Секторният анализ на пазара на храни цели да установи причините за покачването на цените на основни хранителни стоки. Особен акцент се поставя върху оценката дали наблюдаваното поскъпване е икономически обосновано, или се дължи на антиконкурентни практики“, обясняват от КЗК.
При наличие на съмнения за нарушения на конкурентното право под формата на злоупотреба с господстващо положение или забранени споразумения, Комисията ще образува съответните производства и ще наложи предвидените по закон мерки, включително санкции.
При установяване на нарушение по чл. 15 и чл. 21 от ЗЗК, както и по чл. 101 и чл. 102 от ДФЕС, Комисията може да наложи имуществена санкция на предприятие в размер до 10% от общия му оборот за последната финансова година.
Напомняме, че преди време, във връзка с други проверки, Комисията за защита на потребителите (КЗП) се оплака от подобно отношение от страна на търговските вериги и телекомите. Тогава председателят на Комисията Мария Филипова публично заяви, че дори депутатът Делян Пеевски не е могъл да ѝ помогне да постигне целите си.
В момента регулаторите подготвят единен информационен портал, в който ще бъдат посочвани цените на стоките и услугите от първа необходимост по области.
Порталът е готов, към момента хранителните вериги не оказват съдействие и не предоставят информация поради причини, които не дават ясен отговор“, каза в коментар за Economic.bg Мария Филипова, председател на КЗП, миналия месец.