КЗК се загледа по-внимателно в експанзията на Vivacom
След жалби на конкурентите регулаторът ще положи повече усилия да разбере дали телекомът не концентрира твърде много пазарна мощ
Преди година и половина „БТК“ ЕАД, която оперира под бранда Vivacom, даде старт на поредица от придобивания на по-малки регионални компании в България. Почти всички от тях получиха зелена светлина от антимонополния орган, който не видя потенциал за задушаване на конкуренцията. Един от другите два големи телекома обаче – Yettel (тогава все още Telenor) – официално изрази притесненията си за опасността от пазарна концентрация и обжалва решенията на Комисията за защита на конкуренцията.
Въпросът за одобрението на сделките за Net1 и ComNet например стигна до Върховния административен съд, който в крайна сметка се произнесе в ущърб на Yettel. Сега обаче на дневен ред е последната сделка на бившия държавен монополист и за разлика от предходните, нейното бъдеще изглежда по-неясно.
След поредицата от по-ранни одобрения и отнасянето им до ВАС, КЗК излезе с решение, че ще положи повече усилия да разбере дали Vivacom няма да концентрира твърде много пазарна мощ.
Предисторията
Серията от придобивания на Vivacom започна с ключовите сделки за софийските интернет доставчици Net1 и ComNet и пловдивския кабелен оператор N3. Скоро след това продължи в посока север с русенския играч „Нетуоркс-България“ ЕООД на Свилен Максимов и още три негови дружества. В края на 2021 г. бе обявено и споразумение за изкупуване на 100% от капитала на друга известна в региона компания – „Телнет“ ООД, която доставя интернет и телевизия в над 110 населени места в областите Велико Търново, Русе и Габрово.
От всички тези сделки единствено последната – тази за „Телнет“, все още не е получила одобрение от КЗК. Регулаторът започна да проучва придобиването през януари 2022 г., но в последния ден на март обяви, че моментно прекратява процедурата заради:
… наличието на висящи съдебни спорове, по които липсва окончателно произнасяне“.
Няколко месеца по-късно ВАС разпореди възобновяване на производството.
Сделката в контекст
Апетитът на Vivacom да окрупни бизнеса си с интернет и телевизия се изостри след преминаването на телекома във владение на United Group – шестият собственик на дружеството след приватизацията му през 2004 г. Компанията направи стъпки към разширяване на пазарния си дял при фиксираните услуги, както и по придобиване на оптична инфраструктура в ключови и по-отдалечени региони.
Разместването на пазара се случва на фона на трансформацията при интернет и тв предлагането, след като дигитализацията поведе потреблението към нови територии. Дейността на операторите отдавна се простира отвъд телефонията и мобилните данни, като телевизията също се настани удобно в портфолиото им. Днес телекомите все повече търсят развитие встрани, например към стрийминг, съдържание и дори финтех.
В този контекст трябва да се отбележи и това, че придобиването на самата Vivacom бе последвано от привличането в семейството на United Group на най-голямата медийната група в Българя, част от която са „Нова телевизия“ и сайтовете „Нет инфо“.
Притесненията на конкурентите
Именно в тази посока са и притесненията на „А1 България“ ЕАД по отношение на сделката за „Телнет“. В свое становище до КЗК компанията подчертава наличието на…
потенциален риск основен доставчик на ТВ права, какъвто е „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД, да е свързано лице с негов конкурент (Vivacom)“.
Аргументът на А1 е, че не малка част от себестойността на предлаганата от операторите тв услуга е разходът за телевизионно съдържание. Опасението е, че Vivacom ще получи конкурентно предимство на пазара на дребно на платена телевизия спрямо трети страни. „Това може да доведе до изкривяване на пазарните принципи при договаряне на телевизионно съдържание като цяло“, посочва A1.
А1 изразява и опасение, че увеличаването на пазарния дял на БТК на пазара на предоставяне на платена телевизия на дребно, в комбинация с медийното влияние на една от най-гледаните телевизии в страната, е възможно да увреди конкуренцията в страната чрез предоставяне на повече медийно време на БТК за отразяване на теми, които са в дневния ред на оператора.
Това може да окаже влияние върху поведението на потребителите и върху решението им за сключване на договор за определена електронно-съобщителна услуга.“
По тази линия от БТК напомнят, че те плащат на „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД възнаграждения за предаване на съответните телевизионни канали при равнопоставеност спрямо всички останали сателитни, кабелни и IPTV оператори. Според тях нотифицираната сделка не може да доведе до „предоставяне на повече медийно време на БТК“, доколкото „Телнет“ не създава телевизионни или радио програми, в които БТК евентуално да получи „повече медийно време“ в резултат от концентрацията.
Yattel пък възразява срещу сделката, като се опасява, че тя ще доведе до антиконкурентно поведение от страна на БТК чрез оказване на значителен конкурентен натиск върху останалите предприятия на пазарите на дребно. Компанията напомня за анализа на Комисията за регулиране на съобщенията, според който „Телнет“ е определен като четвъртото по големи на предприятие, което обслужва най-много населени места в качеството си на единствен доставчик, непосредствено след водещите на пазара на дребно БТК, А1 и Булсатком.
Телнет“ е и сред топ 40 доставчици на фиксиран и мобилен интернет към 31.12.2020 г. (на 24 място на национално ниво)“, изтъкват от Yettel и напомнят, че фирмата присъства в над 110 населени места, като е един от доставчиците с добре развита мрежа и дистрибуция в тези региони.