Lookaround е приложение за пътешественици без план
Приложението предлага виртуални турове в 360-градусови видеа
Николай Михайлов, съосновател на Lookaround:

© ECONOMIC.BG / Economic.bg / Красимир Свраков
На снимката: Иван Иванов, Марк Вис, Николай Михайлов (от ляво надясно)
Николай Михайлов има бизнес бекграунд, но голямата му страст в последните години е туризмът. Завършва бизнес администрация в University of Bath, а след това специализира в областта на стратегическия мениджмънт в HES Paris.
Вдъхновен от свой професор, Николай се потапя в света на стартъп екосистемата и няколко години работи в немския фонд Hub:rаum, докато не решава сам да поеме предизвикателството и да основе собствена компания. С него разговаряхме за първия му проект – приложението Lookaround, насочено към съвременните пътешественици с желание да усетят ритъма на град, в който отиват.
- Какво представлява Lookaround?
- Lookaround е приложение, насочено към туристическия сектор. То включва две неща – травъл влог и маркет плейс (пазар). Съдържанието е изцяло от 360-градусови видеа, създадени от местни хора с афинитет към определена сфера от градския живот. В рамките на 5-6 минути те разказват по интересен начин за забележителностите и местата, които туристите могат да посетят, независимо дали става дума за пазаруване, нощен живот или разходки на открито. Това са всъщност виртуални мини турове, които хората да си направят преди още да са пристигнали в града.
- На какъв етап сте в момента?
- Вече сме тествали видео съдържанието в различни социални медии, за да си докажем, че това което ние правим, е много по-добро, отколкото на конкуренцията. В края на този месец приложението ще бъде изцяло функционално и всички 360-градусови видеа ще бъдат включени в апликацията. Lookaround ще е достъпно за аудиторията по целия свят за устройства на iOS и Android.
- Кои градове са представени в Lookaround?
- В момента в приложението може да се разгледат турове от Берлин и Барселона, като засега сме решили да се задържим само там и да не навлизаме на други места в момента. Идеята е да можем да представим максимално добра услуга в тези два града и да научим колкото се може повече. Едва след това ще се насочим към други места, но вече подготвени.
- Как работи приложението?
- Човек може да разглежда видеата по два начина – с мобилния жироскоп на своя смартфон или с пръст да навигира самото видео.
- Кои са основните ви конкуренти?
- Конкурентите са главно базираната в Берлин Get Tour Guide и основаната през 1995 г. Viatour в САЩ. Това, което те правят, е всъщност да продават билети чрез картинки. Този подход е твърде масов и разчита на отживели маркетингови принципи. Истината е, че днес хората пазаруват по много по-различен начин заради изцяло новия тип медийно съдържание.
- Може да се каже, че разбивате модела. Как по-точно?
- Те са ни преки конкуренти, доколкото и ние самите продаваме билети за атракциони, но всъщност разрешаваме различни проблеми. Те дават отговор на въпроса „знам какво да правя, само трябва да намеря къде да го запазя и купя“. Ако човек е наясно къде иска да отиде, пише в Google ключови думи и първите резултати са именно на Get Tour Guide и Viatour. Те всъщност представляват платформи за резервация.
Това обаче не решава проблема „не знам какво да правя“, а нашата платформа е точно за това. Ние искаме да дадем на човек идеи къде какво може да прави. Например къде да отиде на дискотека с приятели, на романтичен „roof top“ бар с приятелката си или къде да отиде да научи за историята на Берлин от времето на Студената война.
Ние също продаваме билети, но по по-атрактивен начин чрез 360-градусовите видеа, които предлагат съвсем друга и много по-жива гледна точка. Чрез клиповете се опитваме да вдъхновим човека за неща и места, които не е предполагал и за които евентуално да поиска да си купи билет.
- Как печелите по този начин?
- Ние сме BtoC продукт, ориентиран към крайния клиент. Печалбата идва от билетите, но не за сметка на потребителя. От всеки продаден билет получаваме 20% от стойността му. Това не означава, че билетите, закупени през Lookaround са с 20% по-скъпи. Напротив, нашия дял го вземаме от самия атракцион. Логиката на това да вземаме пари от бизнеса е, че предлагаме допълнителен маркетингов канал и потенциални нови клиенти.
- Откъде тръгна идеята за Lookaround?
- Идеята тръгна от мен. За последните 10 години съм живял в 4 държави и 7 различни града. През това време имах възможността да пътувам на още много места и така добих представа за това как работи туристическата индустрия и се запалих по темата. Отделно, преди съм работил за немския стартъп фонд на Deutsche Telekom – Hub:raum, където пък научих много за това как се ражда и развива една стартираща компания. Едно от нещата, които разбрах е , че винаги трябва да се използват новите технологии в разрешаването на даден проблем. Така постепенно се роди идеята за 360-градусовите видеа.
- Екипът е немско-български. Как се стигна до тази колаборация?
- В екипа сме трима души – аз, Иван Иванов и Марк Вис. С Иван се познаваме от много време. Той е с технически бекграунд, а аз с бизнес и решението да обединим сили, беше напълно логично. Третият човек, Марк, е швейцарец, с когото се запознах покрай работата си в Hub:raum през 2014 г. От тогава поддържаме постоянен контакт и само чакахме да подходящия момент и предизвикателство, за да започнем проект.
- Как се разви идеята във времето?
- След като дефинирахме проблема, направихме апликацията за закупуване на билети. Когато я стартирахме всъщност започнахме да разбираме кое сме направили грешно и кое правилно. Тогава се сетихме, че освен платени атракции в града има и много безплатни неща за правене. Така стигнахме до идеята за туристическия влог с видеа. Идеята е чрез това съдържание да достигнем до хората, които все още не са предприели пътуване и които все още проучват възможностите в дадения град.
- Кога дойде финансирането?
- Финансирането дойде благодарение на мой близък приятел, който ме срещна с инвеститора Васил Терзиев, един от създателите на „Телерик“. Той хареса идеята и инвестира 6-цифрена сума в проекта. Така стартирахме реално.
- Какво развитие виждате пред Lookaround?
- До края на годината очакваме да стъпим в още 2-3 града в Европа, като това най-вероятно ще са Лондон, Париж и Рим. Догодина смятаме да достигнем и до САЩ.
По отношение на технологията, за нас е стратегически важно, че се хващаме с 360-градусови видеа в момент, в който те са все още новост. Това ни дава възможност да сме първи на пазара и да научим в ранен етап как и какво се прави, за да сме с едни гърди пред конкуренцията. Планираме да развием и самата технология. Едната ни идея е да създадем технология, позволяваща на човек да получава контекстуална информация за заобикалящата го среда на база на това в каква посока гледа. Също така мислим и начин как да намалим преноса на данни, защото това са много тежки видеа, които натоварват системите.