Made in UK: Великобритания планира да изстреля износа си до £1 трлн.
Брекзит удари външната търговия на страната

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Правителството на Обединеното кралство обяви план за увеличаване на годишния износ на страната до 1 трилион паунда до края на десетилетието, предава BBC. Планът „Made in UK, Sold To The World“ има за цел да помогне на фирмите да се възползват от нови възможности на глобалните пазари.
Данните от миналата година показват, че Великобритания е изнесла стоки и услуги за около 600 милиарда паунда, като само една на всеки 10 британски фирми е търгувала в чужбина.
Жизненоважно е компаниите да разгърнат пълния си потенциал за износ, за да може икономиката на страна да започне да се възстановява“, заяви Ан-Мари Тревелян, секретар по международната търговия.
Като част от плана от 12 точки, правителствени агенции като UK Export Finance ще предлагат нови услуги, за да помогнат на износителите от Обединеното кралство да осигурят бизнеса си. Стратегията включва още и нова програма за търговско изложение в Обединеното кралство, която има за цел да помогне на британските компании да представят своите продукти на международни събития.
Великобритания си е поставяла и преди подобни цели, но никога не са били успешни, казват експертите на ВВС, пояснявайки обаче, че вече всичко има различен облик и спешност. Разликата е, че другите богати страни се възстановяват по-бързо от COVID пандемията и износът им е на предпандемични нива, отбелязват те. Всички това на фона на Брекзит, който срина доставките към Европейския съюз и превърна в истинско предизвикателство обмена на стоки и услуги.
Към днешна дата Лондон и Брюксел обсъждат предоговарянето на част от споразумението за Брекзит, за да може именно да се намалят загубите за двете страни и обменът да се върне към нивата си отпреди търговската сделка.
Службата за бюджетна отговорност прогнозира, че износът за ЕС ще бъде с около 15% по-нисък в дългосрочен план, което е голям удар за Великобритания. Междувременно кралството се опитва да завърже нови търговски партньорства и да съживи стари дружби.
Според Ема Роуланд, съветник в Службата, Великобритания има много възможности за бъдещи партньорства, но ЕС не бива да се пренебрегва, тъй като той остава най-големият експортен пазар на Обединеното кралство.
„Докато има значителен потенциал за търговска дейност в по-широкия свят, правителството трябва да осигури прагматично решение на предизвикателствата на износа за ЕС“, казва тя, добавяйки, че само тогава износът на Обединеното кралство ще може да реализира пълния си потенциал.