Магазините в Германия отвориха, но ги няма клиентите
Търговците не очакват бизнесът им да е същия като преди Covid-19
~ 2 мин.
Въпреки облекчаването на ограничителните мерки срещу коронавирус в Германия, хората изглежда не са склонни да се втурват обратно в магазините.
Изпълнителният директор на консултантската компания Innovation Bubble – Саймън Мур, коментира пред CNBC, че пандемията на променя нагласите на потребителите от “извличане на полза” към манталитет на “поддържане”.
Това по думите му означава, че вместо да търсят изгодни сделки за стоки, хората сега са възприели отбранителна позиция вследствие на несигурността, създадена от пандемията на коронавирус.
Германия разреши от понеделни на по-малките търговци на дребно с площ под 800 кв. м. да отворят отново обектите си, при спазване на хигиенните мерки и ограничения за социална дистанция. По-големи – като автокъщи, магазини за велосипеди и книги – също получиха зелена светлина.
Репортажи от Германия обаче показват, че повторното отваряне на магазините не е предизвикало приток на много клиенти. Търговците си обясняват поведението им и с това, че много хора са несигурни за работата си и предпочитат да са по-пестеливи откъм разходи.
Според Щефан Гент, главен изпълнителен директор на Handelverband Deutschland, обаче обръща внимание на несъвместимите, по думите му, бариери за ограничаването на търговските площи. Те, смята той, допълнително смущават клиентите.
Италия, която беше епицентър на заразата в Европа, също позволи на някои магазини да отворят тази седмица. Собствениците обаче признават, че не очакват бизнесът им да е същият като преди Covid-19.
“Социално доказателство”
Въпреки официалното облекчаване на ограниченията по места, Саймън Мур каза, че хората наистина ще търсят “социално доказателство”, че и други се връщат в магазините, преди да направят това сами.
Той обясни, че това е така, защото хората разчитат много повече на инстинкта и емоциите, за да вземат решения в момент на несигурност. Частта от мозъка, която се занимава с числа, факти и образи, към които обикновено се спадат марките, е около една четвърт от частта, отговаряща на емоциите, посочи Мур.
“Ние сме много по-несъзнателни, емоционални същества, отколкото си даваме сметка”, каза той, позовавайки се на проучване на професор от Харвард, който установи, че 95% от нашите решения за покупки се случват в подсъзнанието.
Катрин Янсон-Бойд, която изнася лекции по потребителска психология в университета Anglia Ruskin, заяви, че поведението на потребителите няма да се върне към нормалното, докато хората не почувстват, че заплахата от вируса си е отишла.
Тя каза, че посланията за социално дистанциране, като ограничаване на докосването на повърхности и предмети, са толкова вплетени в съзнанието на хората, че все още се отразяват на потребителското поведение.
Британският супермаркет Asda стигна дотам, че да накара потребителите да “вземат само това, което възнамерявате да закупите”.
“Правителствата не казват да излизете и да се държите нормално, защото проблемът е изчезнал”, коментира Янсон-Бойд и допълва: “Казват да излизате и се опитвате да бъдете нормални, но проблемът не е изчезнал.“
Това води до когнитивен дисонанс, смята тя и обяснява, че това означава несъответствие между мисли, чувства и действия, причиняващо стрес и дискомфорт.