Meta спира всички политически реклами в ЕС
Социалната медийна компания отказва да се съобразява с регулациите, които въведе Европейския съюз

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Компанията за социални медии Meta обяви днес, че ще спре да показва политическа, електорална или социална реклама в Европейския съюз от октомври. Собственикът на Facebook и Instagram предпочита този подход, отколкото да спазва правилата на Блока за прозрачност на политическата реклама.
Правилата на ЕС за прозрачност на политическата реклама влизат в сила от октомври, като целта им е да ограничат манипулираната информация и чуждестранната намеса по време на избори, според съобщение на Съвета на ЕС относно споразумението от миналата година.
Регламентът задължава онлайн създателите на политически реклами да разкриват дали дадена реклама е платена от политически играч, за да улесни гражданите да разпознават политическия маркетинг. Той също така изисква разкриване дали рекламата е била насочена с помощта на лични данни.
Meta заяви, че промяната ще се прилага и в други „европейски територии“, включително Обединеното кралство.
Компанията обвинява регламента на ЕС за решението си да прекрати политическите реклами, твърдейки, че е твърде ограничителен и обременяващ за рекламодателите.
За съжаление, TTPA (регламентът за прозрачност на политическите реклами) въвежда значителни допълнителни задължения към нашите процеси и системи, които създават непоносимо ниво на сложност и правна несигурност за рекламодателите и платформите, работещи в ЕС“, пише Meta.
От компанията заявиха, че този ход няма да промени никоя от другите им политики за хората в ЕС по отношение на дебатите за политика. Нито пък ще попречи на политиците да публикуват съдържание в социалните мрежи. Политическите играчи обаче няма да могат да плащат на Meta за разпространение на такова съдържание.
В отговор на съобщението на Meta, либералният законодател Сандро Гози, докладчик по регламента на ЕС за политическата реклама, заяви, че това „потвърждава дълбоката алергия към прозрачността, защитата на данните и демократичната отчетност“.
Те (Meta) се преструват, че се борят с дезинформацията, но в действителност печелят пари от нея“, добави той.
Миналата година Google също обяви, че ще спре да показва политически реклами в ЕС, преди регламентът да влезе в сила. Тя обвини закона, че има твърде широко определение за „политическа реклама“, за да може да го спазва, и следователно избра да спре да показва такива реклами в целия Блок.
Но един от въпросите, които повдигат действията на двете компании, е колко ефективни са техните собствени – обикновено автоматизирани – системи за преглед на реклами при откриването на политически, електорални или социални реклами и спирането на разпространението им. Всякакви политически реклами, които се промъкнат, автоматично биха нарушили правилата на ЕС за прозрачност, тъй като рекламните им системи не предоставят тази информация.