МФ променя таксите за хазартните игри без оценка на въздействието
Министър Горанов предлага всички да плащат 25% върху печалбата си, но не казва дали ще получава повече или по-малко приходи

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
След скандала с различното таксуване на
различните хазартни оператори, което се е случвало с разрешението на Комисията
по хазарта, Министерството на финансите предлага промени в размера и начина на
начисляване на държавните такси. Ведомството на Владислав Горанов предлага за
обществено обсъждане изменения в Закона за хазарта, според които за поддържане
на лиценз за организиране на всички хазартни игри, с изключение на онлайн
залаганията и игрите „един срещу друг“, операторите ще трябва да плащат такса в
размер на 25 на сто върху разликата между стойността на направените залози и
изплатените печалби за всяка игра.
Прави впечатление, че сега, за разлика от промените в сила от началото на 2015 г., приети по предложение на втория кабинет на Бойко Борисов, вече е разписано ясно как трябва да се начислява тази такса. Към момента Комисията по хазарта взимаше на Държавния спортен тотализатор 15% от приходите, а на частните компании – 20% от печалбата. Така според Държавната финансова инспекция бюджетът е ощетен с поне 210 млн. лв.
Сега се прави промяна в чл. 30, ал. 3 и се записва: „За поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри: традиционна лотария, томбола, моментна лотария – тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игри със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игри със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията, се дължи държавна такса в размер на 25 на сто върху разликата между стойността на направените залози и изплатените печалби за всяка игра“.
Така редактиран текстът вече трудно може да се тълкува двузначно. Засега е сложно да се изчисли дали предложението означава повече приходи за бюджета, или по-малко поради липса на задължителната по закон оценка на въздействието. В мотивите към тази промяна се посочва само, че „се цели внасяне на яснота по отношение на дължащите се държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на конкретно изброените в разпоредбата хазартни игри“.
Посочено е още, че действащата към настоящия момент разпоредба на чл. 30, ал.3 от Закона за хазарта разграничава две хипотези на формиране на „основа“, върху която се събират държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на определени от закона хазартни игри - моментна лотария, тото, лото, игри със залагания върху резултата от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета и др. В едната хипотеза „основата“ са стойността на постъпилите залози, а във втората това са събраните такси и комисионни за участие. В случаите, когато „основата“ е стойността на постъпилите залози се прилага ставка от 15%, а в тези когато е събраните такси и комисионни за участие – 20%.
В момента чл. 30, ал. 3 гласи: „За поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри - традиционна лотария, томбола, моментна лотария, тото, лото, бинго, кено и техните разновидности игри със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игри със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията, се събира държавна такса в размер на 15 на сто върху стойността на направените залози за всяка игра, а за хазартни игри, за които се събират такси и комисиони за участие - в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисиони“.
Припомняме, че в момента има други промени в Закона за хазарта, които днес ще се гледат в Бюджетната комисия. Те предвиждат да се забрани на частни компании да организират лотарийни игри и това право да има само Държавният спортен тотализатор.