Митата на Тръмп: Кой ще спечели търговската война между ЕС и САЩ?
Бивш еврокомисар по търговията смята, че победители няма да има, а последствията ще се понесат от крайните потребители

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Търговското напрежение между ЕС и САЩ се засили тази седмица, когато Брюксел обяви мита за 26 милиарда евро върху американски стоки в отговор на наложените от администрацията на Тръмп 25% налози върху стоманата и алуминия, пише DW.
Сесилия Малмстрьом, която беше еврокомисар по търговията по време на първата администрация на Тръмп, вижда размяната на мита като „определено ескалиращ конфликт“ и поддържа, че всеки опит за „печелене от която и да е страна: фундаментално погрешно разбира природата на търговските войни.
„Това е игра на загуба“, каза тя за DW, добавяйки, че тези, които ще загубят най-много, са потребителите и обикновените хора, защото цените се повишават, което се отразява на инфлацията, работните места и растежа.
Тя описа „големия златен век, който митата ще донесат на Америка“ като илюзия, която много малко икономисти в световен мащаб споделят. „Вероятно има няколко около президента Тръмп, но бих казал, че 95% от икономистите по света споделят мнението, че митата по принцип не са нещо добро“, каза Малмстрьом.
Европейският съюз даде да се разбере, че принципно се противопоставя на митата, като президентът на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен каза, че по-високите налози нарушават веригите за доставки.
Те носят несигурност за икономиката. Работните места са застрашени, цените ще се покачат“, каза тя пред репортери в Брюксел, когато обявяваше отговора на ЕС в четвъртък.
Въпросната кампания на Тръмп предизвика широко разпространено безпокойство относно рисковете за икономиката на САЩ. Няколко банки и анализатори на Уолстрийт понижиха прогнозите за растеж на най-голямата икономика в света на фона на по-мрачни данни и негативни настроения за това как тарифите могат да повлияят на инфлацията.
„Най-важните търговски отношения в света“
Няма съмнение, че много е заложено на карта. ЕС описва трансатлантическите търговски отношения като „най-важните търговски отношения в света“. Търговията със стоки и услуги между ЕС и САЩ е била 1,6 трилиона евро през 2023 г., според данни, публикувани от Европейската комисия в Брюксел. Изпълнителната власт на ЕС описва отношенията като „балансирани“, като казва, че разликата между износа на ЕС за САЩ и този на САЩ за ЕС е „еквивалентът на само 3% от общата търговия“ между тях.
Тръмп постоянно се оплаква, че ЕС продава много повече на САЩ, отколкото купува. Данните на ЕС показват, че Блокът е изнесъл стоки на стойност 503 милиарда евро за американския пазар през 2023 г., докато е внесъл 347 милиарда евро. ЕС обаче призна, че има дефицит в услугите със САЩ от 109 милиарда евро.
Що се отнася до европейските уязвимости, Малмстрьом, която сега е чуждестранен старши сътрудник в Института за международна икономика Peterson, е особено загрижена за автомобилната индустрия.
Това е цел за президента Тръмп, не само германската автомобилна индустрия, но и автомобилната индустрия като цяло. Те вече са засегнати“, каза тя, посочвайки примера на шведския автомобилен гигант Volvo в родния й Гьотеборг.
„Те вече са засегнати от цените на стоманата и алуминия, защото те са компоненти в автомобилната индустрия. И се страхуват, че ще получат и мита. Автомобилната индустрия в Европа в момента е доста уязвима.“
Европейските производители на автомобили многократно са предупреждавали за опасностите от митата във време, когато секторът се бори с конкуренцията от Китай, преминаването към електрически превозни средства (EV) и тенденцията към деиндустриализация в целия континент.
Хилдегард Мюлер, президент на Германската асоциация на автомобилната индустрия, смята, че ако Тръмп увеличи митата върху колите от ЕС, това ще има „отрицателно въздействие“ върху износа от ЕС за САЩ.
Това също би било по-скъпо за потребителите, като всичко това ще струва растеж и просперитет от двете страни на Атлантическия океан. Тарифното ниво от 25%, споменато в момента от президента Тръмп, е провокация“, каза тя в изявление за DW.
Непредвидимостта прави преговорите трудни
От времето си като еврокомисар по търговията Малмстрьом преговаря директно с Робърт Лайтхайзър, търговски представител на САЩ в първата администрация на Тръмп от 2017 до 2021 г. Тези преговори проправиха пътя към двустранно споразумение за намаляване на митата, сключено през август 2020 г.
Малмстрьом обаче е загрижена за перспективите за настоящи преговори поради това, което тя вижда като непредсказуемостта на подхода на Тръмп.
Този път е много по-трудно, защото всъщност не знаете каква е целта“, каза тя. „Това просто ни наказва за лоши технически правила, за нечестно поведение, за Гренландия, за това, което имате. Как можете да преговаряте в такъв климат?“
Посочвайки заплахата на Тръмп да наложи по-целенасочени тарифи през април, тя също смята, че ситуацията има потенциал да ескалира. Но настоя, че ЕС няма да бъде този, който ще направи това.
ЕС няма да ескалира това. Но от друга страна митата, които ни налагат, са незаконни. Те са против правилата на СТО. Те нямат оправдание. И така, трябва да отвърнете на удара“, каза тя.
Щети и от двете страни
Призовавайки ЕС да бъде „възможно най-подготвен“ за продължителен и потенциално вреден спор, Малмстрьом се застъпи за инструмента на ЕС за борба с принудата. Инструментът е разработен в края на 2023 г., след като Китай сериозно наруши търговията с членката на ЕС Литва, когато Тайван отвори представителство във Вилнюс. Въпреки че всъщност не е бил използван по това време, ЕС го е разработил за потенциална употреба в бъдещи спорове.
Досега инструментът никога не е бил използван, но Малмстрьом смята, че в крайна сметка може да се наложи да бъде приложен за първи път, ако ЕС определи, че подходът на Тръмп представлява форма на „икономическа принуда“. Тогава ЕС ще има законови правомощия да предприеме действия.
Може да са мита, може да са други видове ограничения или ограничения на износа, може да се отрази на инвестициите, може да са ограничения на обществените поръчки. Това е доста голям набор от инструменти“, отбеляза тя.
За момента Малмстрьом се надява, че „все още може да се постигне сделка“, дори на фона на текущата размяна на налози, която е необходима за „преговори от равни позиции“.
Но разбира се, никой не иска това да продължава години и години. Нашите индустрии вече страдат в Европа, а щетите ще бъдат големи и в САЩ“, каза тя.