Приходите от товарния трафик са едва 103 млн. лв. за година

Общо начислените приходи за миналата година от винетни стикери са на стойност близо 352 млн. лв.

Приходите от товарния трафик са едва 103 млн. лв. за година

Снимка: Economic.bg

892 ~ 2 мин. четене
Автор: Вероника Тонева
Приходите от винетни такси за 2017 г., които държавата е събрала от движението на товарни автомобили над 3.5 т (български и международни) по пътищата на страната, са едва 103 млн. лв. Това съобщиха от пресцентъра на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), а като дял от общите постъпления от винетки за годината са по-малко от 30%. Останалата част от общо събраните 352 млн. лв. през 2017 г., които по закон трябва да покрият ремонта и строителството на пътища в България, са дошли от леките автомобили.

Винетната система действа в България от началото на 2005 г., като още от тогава стана ясно, че тя е крайно несправедлива - тежкотоварните автомобили, които реално рушат пътищата в страната, плащат несправедливо малко за сметка на леките коли. Въпреки това тази система ще отпадне в този си вид едва в средата или края на 2019 г. - 15 години след нейното въвеждане.

Тежкотоварните автомобили ще бъдат засегнати от въвеждането на тол системата, за изграждането на която АПИ подписа вчера договор с фирмата изпълнител. Срокът за изпълнение на проекта е 18 месеца. "С новата система ще бъде променен настоящият модел за финансиране на пътищата, като такси ще плащат ползвателите и замърсителите, както е в цяла Европа", коментира инж. Веселин Давидов, член на УС на АПИ в студиото на Нова ТВ във вторник.

Общите приходи за 2017 г. от винетни стикери са се увеличили с почти 7.96% спрямо приходите за предходната година. Според инж. Дончо Атанасов, председател на Агенция „Пътна инфраструктура“, това се дължи на по-строгите проверки и контролни функции на МВР.  На брифинг в сградата на АПИ, Атанасов обясни, че няма засечени фалшиви винетки за миналата година.

Най-голям дял при приходи от винетките на леките автомобили имат годишните стикери – близо 186 млн. лв., следвани от седмичните – 43 млн. лв., и месечните – близо 20 млн.лв.

От пресцентъра на АПИ съобщиха, че от пускането в мрежата на винетките за 2018 г. (22 декември 2017 г.) до момента са продадени 284 хил. стикера.

Подкрепи Economic.bg