МОН готви мащабни промени в учебното съдържание
Догодина учителските заплати отново ще бъдат актуализирани, заяви акад. Николай Денков

© ECONOMIC.BG / Николай Денков/МОН
Направихме преглед на програмите и на учебното съдържание. Вече са ясни заключенията къде са най-големите проблеми. Ще положим много усилия, за да ги променим, така че ученици и учители да имат по-комфортна среда, в която да учат. Това заяви пред БНР министърът на образованието и науката акад. Николай Денков.
Той подчерта, че образованието е сравнително консервативна система и затова са нужни поне 2-3 години, за да се видят реални резултати. Това подчертава необходимостта промените да стартират изключително бързо.
Оттук нататък въпросът е как да оправим програмите. Както са дефинирани проблемите, така трябва да търсим решенията. В математиката, например, част от материала може да бъде дори премахнат, без от това да загубят учениците в края на тяхното обучение. Друга част от материала трябва да се премести в по-горни класове“, каза Денков.
Според него освен промяната в съдържанието, трябва да се промени много и начинът, по който се представят материалите.
Просветният министър посочи, че цялата дейност по прегледа и промяната на програмите ще бъде водена от учители, а академичните среди трябва да следят да не се каже нещо, което не е вярно.
„Работа на учителите е да уцелят кое как може да се каже за децата в съответната възраст. Това е опит, който учителите имат, а академичните преподаватели нямат. Идеята е учителите да станат водещи“, обясни акад. Николай Денков.
„Доброто образование е това, което ни учи да мислим“, категоричен бe той.
„Навсякъде в материалите по физика, математика, химия, биология трябва да се търсят по-прагматични обяснения – с примери, с това, което децата могат да си представят. Абстрактното мислене трябва да се възпитава от тези предмети, но не със зазубряне на термини, а по-скоро чрез усвояване на концепции и представянето им по начин, който е разбираем“, допълни образователният министър.
По думите му активно се води дискусията за продължителността на учебната година.
Когато нашите деца учат по-малко, това е голям проблем. Нашата учебна година е най-късата в целия ЕС и в съседните ни страни. Разликата е значителна – с 25% по-малко от средната продължителност, като задължителни астрономически часове за обучение на децата. Това означава, че нашите деца учат месеци по-малко от техните връстници и е много трудно да се навакса тази разлика“, каза още Денков.
По думите на министъра на образованието идеята е учебната година да започва седмица преди 15 септември, например на 7 септември.
„Да има ноемврийска ваканция, както има в много от държавите, да е по-дълга междусрочната ваканция, за да могат да си починат децата и учителите. Да има допълнително две седмици в края на 1 до 6 клас за затвърждаване на материала, за проектно обучение, за излизане сред природата – да видят децата какво са екологични проблеми. Така от 1 до 3 клас да учат до 15 юни, а от 4 до 6 клас да са до 30 юни“, обясни просветният министър.
Николай Денков съобщи, че с бюджета за следващата календарна година учителските заплати отново ще бъдат актуализирани, като те се поддържат на ниво 125% от средната работна заплата.
Той обясни и че украински бежанци са подали заявка децата им – малко над 1300 на брой – да бъдат включени в българските училища. От тях 523 вече са влезли в образователната ни система, а останалите имат проблеми заради непоставени задължителни ваксини.