МВР тепърва разработва нова концепция за телефон 112
Поддръжката на сегашната система изтича след година, а според заложените срокове на новата ще са ѝ нужни поне 2
![МВР тепърва разработва нова концепция за телефон 112](/web/files/articles/112234/narrow_image/thumb_1040x585_burzapomost.jpg)
© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Министерство на вътрешните работи, съвместно с Министерство на здравеопазването, започва процеса по разработване на нова система за спешни повиквания. Това става ясно от публикуваната концепция за развитие на Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 на сайта за обществени обсъждания.
В документа е записано, че след създаването на новата система сигнали за спешни случаи ще могат да се подават не само по телефон, както е сега, а и чрез чат платформи като Viber и Skype. Най-после спешният център ще е достъпен за хора със слухови и/или говорни увреждания, а пострадалите ще могат да бъдат локализирани на място, от което е осъществено повикването. Също така е предвидена видеовръзка с линейките.
В мотивите към концепцията се посочва, че съществуващата система към момента не позволява интегрирането на нови съвременни услуги и функционалности, приети с европейска директива и която трябва да бъде транспонирана в националните законодателства от страните членки на Европейския съюз (ЕС) до декември 2020 г., се допълва в мотивите на вносителя.
Също така се оказва, че софтуерното приложение на автоматизираната информационна система на 112 е остаряло и от началото на 2021 г. няма да се поддържа от доставчика. "Това ще доведе до спиране на услугата, гарантираща непрекъснат, бърз и безплатен достъп до службите за спешно реагиране за получаване на помощ при спешни случаи, с цел защита на живота, здравето, сигурността и имуществото им и в определени ситуации би застрашило националната сигурност", пише още там.
Не е ясно обаче какво ще се случи в промеждутъка от време - когато спре поддръжката до изграждането на системата. От заложените срокове в проекта за концепция се вижда, че системата няма как да е готова поне две години, а вероятно и много повече. От пресцентъра на МВР не можаха да коментират пред Economic.bg веднага този казус.
В мотивите е записано, че след края на общественото обсъждане (до 15 януари 2020 г.) трябва концепцията да бъде приета от Министерския съвет, като за това няма срок. След това, до 1 месец от приемането на концепцията от МС трябва да се сформира работна група, която да извърши анализ на нормативната уредба и при необходимост да предложи и изготви нормативни промени. За тази част от процеса също няма краен срок. И когато в крайна сметка работната група постигне консенсус около новата система, ще започне да тече срок от 16 месеца, в който да бъде пусната обществената поръчка. След което процедурата по Закона за обществените поръчки предвижда да се подават документи от кандидатите, те да бъдат разгледани и одобрени, да бъде посочен изпълнител, а след това, както се случва почти всеки път, поръчката да бъде обжалвана и евентуално след това ще се пристъпи към реално стартиране на изграждането на новата система.
Какво друго се залага в концепцията
В концепцията се залага и трансграничен достъп на повикванията, комуникация между европейските спешни центрове и службите за спешно реагиране, обслужване на чуждоезикови обаждания, както и въвеждане на Reverse 112 (системи за масово оповестяване при криза и връзката им със спешния телефон).
Предвижда се и изграждането на два нови центъра на телефона за спешни повиквания, които ще разполагат със съвременно оборудване и софтуер.
Проблемите на спешния телефон през годините
През 2015 г. се появи сериозен проблем с изправността на спешния телефон 112. Тогава министърът на вътрешните работи Румяна Бъчварова заяви: „Да, имаме проблем. Софтуерно се опитваме да уредим отношенията си с фирмата, която отговаря за поддръжката. Надявам се много скоро да го решим“. Проблемът тогава не се реши дългосрочно обаче.
Това се видя две години по-късно (през 2017), когато отново имаше опасност гражданите да останат без спешния телефон. А причината отново беше договора за неговата поддръжка. Тогава скоростно беше пусната нова обществена поръчка за 13 млн. лв. за "съживяване" на системата. Проблемът можеше да се реши с 3 млн. лв. преди две години, но тогавашният шеф на МВР Румяна Бъчварова имаше други грандиозни планове – да изгради нова система срещу 50 млн. лв. Това не се случи, но тел. 112 е оставен без следгаранционни ремонти от 25 април 2015 г.
Бъчварова твърдеше, че обществената поръчка е прекратена, тъй като вътрешното министерство няма откъде да плати 3 млн. лв. за 24-месечната поддръжка на тел. 112. Министърката уверяваше, че системата се поддържа с доброволен труд от IT специалисти на МВР.