Над 19 хил. коли в България взети на оперативен лизинг

Поддържаме 2200 автомобила на 85 фирми, казва управителят на ALD Automotive България Клаудия Торкар

Над 19 хил. коли в България взети на оперативен лизинг

Снимка: Стоян Йотов

5670 ~ 5 мин. четене
Автор: Илия Лазаров

Клаудия Торкар завършва магистърска степен в Икономическия факултет на университета в Марибор, Словения и бакалавърска степен в Икономическия факултет на университета в Любляна.

Тя работи на различни ръководни длъжности в рамките на Porsche Group между 1996 г. и 2006 г.

Присъединява се към Société Générale Group през 2009 г., като първоначално заема позицията мениджър „Офис-клон“ в ALD Automotive Словения, откъдето е родом. През 2011 г. вече е регионален директор „Продажби“ за Адриатическия регион (Хърватия, Словения и Сърбия) в рамките на групата на Société Générale. Oт март 2014 г. става главен изпълнителен директор на ALD Automotive България.

Торкар ръководи ALD Automotive България от основаването на фирмата през 2014 г. с екип от 20 служители. В момента компанията управлява 2200 превозни средства за своите 85 клиенти в България и се разраства с бързи темпове. Българското дружество е част от ALD Automotive Group – глобален лидер във финансирането и поддръжката на автомобилни паркове с над 1 млн. автомобили и повече от 5000 служители в цял свят.

Economic.bg разговаря с Клаудия Торкар за услугите, които предлага ALD Automotive България, особеностите на автомобилния пазар у нас, конкуренцията и перспективите пред компанията. 

- Г-жо Торкар, какви са основните услуги, които предлага ALD Automotive България?

Ние се грижим за мобилността на нашите клиенти. Стараем се те да са съсредоточени върху основната им дейност, докато ние подсигуряваме автопарка им. Отначало ги консултираме относно условията на автомобилната застраховка и им помагаме да изберат точната такава, в съответствие с нуждите им и конректния бизнес сектор, в който работят. Помагаме им и с анализ на общата цена на притежание. Когато решат точно какво им е необходимо, поръчваме автомобила и им го предоставяме на оперативен лизинг.

Добавяме и определено ниво на обслужване, т.е. на техническа поддръжка – стандартно или допълнително, услугата „от врата до врата“, сезонна смяна на гуми, пътна помощ, застрахователни услуги, съдействие при пътно-транспортни произшествия, заместващ автомобил, мониторинг, цялостно консултиране за периода на всеки индивидуален договор, оптимизиране на разходите и пълна отчетност, както и препродажба на употребявания автомобил на краен клиент.

- Колко компании обслужвате на българския пазар?

В момента имаме около 85 клиента, на които вече сме доставили около 2200 автомобила. 

Пазарът на оперативен лизинг в България все още не е толкова зрял, както в по-развитите икономики, но крие завиден потенциал за растеж. Отчитаме стабилен ръст в размера на нашия автопарк от стъпването ни на българска почва до момента и забелязваме реални възможности за разширяване на местната дейност.  

През изминалата година автомобилите, отдадени на оперативен лизинг в България, са около 16 хил., през настоящата се очаква да надхвърлят 19 хил., а през 2017 г. да са почти 23 хил.

- Какъв е максималният брой автомобили, който бихте могли да поддържате на един корпоративен клиент?

Зависи. В момента разполагаме с около 2200 автомобила в автопарка. За нас няма да е проблем да добавим още толкова, нито от финансова гледка точка, нито от гледна точка на менажирането им. Въпросът е, че има риск. Когато 50% от портфейла на компанията ти зависи от един-единствен клиент, това не е полезно за баланса в автопарка. Много по-добре е да имаш повече клиенти с не толкова големи автопаркове. Така рискът е много по-малък, отколкото ако си свързан най-вече с един клиент.  За нас не е проблем да предоставим всякакви услуги на клиент с 1000 или повече автомобила в България.


Мениджърският екип на компанията

- Какъв е настоящият пазарен дял на ALD Automotive България и какъв сте си поставили за цел?

Според данните, с които разполагаме – около 12%. Трудно е да се каже със сигурност, защото нямаме достъп до официални данни. Пазарният дял зависи най-вече от растежа на оперативния лизинг и на оперативния лизинг с включено пълно обслужване.


Целта ни е да останем номер 1, не само по отношение на размер и пазарен дял, но и от гледна точка на превозните средства, които имаме в автопарка.

- Какъв е обичайният срок на оперативен лизинг, който предлага вашата компания?

Законодателството ни ограничава до 60 месеца и 180 хил. км.

- Как се развиват продажбите на автомобили, върнати от оперативен лизинг?

Те биват препродадени през нашата интернет платформа, наречена „Автомобилен пазар“. Това е първата подобна платформа в България. Тя е предназначена само за вносителите и търговците на коли. Не за частните клиенти, само за дилърите, които купуват тези превозни средства, предназначени за препродажба на крайните потребители.

- Т.е. автомобилите на практика се продават от дилърите, а вие само им помагате?

Всъщност да. Защото те знаят точно какво купуват от нас. Превозните средства, които продаваме на нашата платформа, са с документирана техническа поддръжка и точно определен пробег – няма манипулация по никакви показатели. Опитът ни на други пазари показва, че много бързо печелим доверието на дилърите ни. Те знаят точно какво купуват. Цялата информация, която им предоставяме, е надеждна, а това в крайна сметка допринася за по-добра цена.


- Можете ли да направите сравнение между пазарните условия за вашия бизнес в България и тези в Словения?

Това са 2 напълно различни пазара, особено от гледна точка на новите автомобили, които се продават. В Словения годишните продажби на нови автомобили са двойно по-големи от тези в България. Във вашата държава пазарът на употребявани автомобили е около 10 пъти по-голям от този на нови, което е напълно различна ситуация от тази в моята страна. Това има голямо влияние и върху цените на препродажба на превозните средства. Когато очакваме те бъдат върнати, това в крайна сметка променя и самата цена на оперативния лизинг.

Има огромна разлика в степента на развитие и зрелостта на пазара. Словения е близо до Австрия и манталитета на фирмите там е малко по-различен от този в България. Те възприеха тази различна култура и вече работят с международни компании от Австрия и Германия, които им предоставят оперативен лизинг с включено пълно обслужване. Там има много повече подобни фирми.

Трудно ми е да направя точно и директно сравнение, защото България и Словения са се развивали по различен начин, което е довело до различен начин на работа и практика в управлението на автопарковете. Просто пазарът е различен.

- С какво превъзхождате конкуренцията?

Продуктът, който предлагаме е различен, което е стандартна пазарна практика.

Досега обичайният бизнес модел се състоеше от финансовата част на оперативния лизинг с включено пълно обслужване, предоставен от лизинговите дружества. Техническата поддръжка, смяната на гуми, заместващия автомобил пък се предоставяха от дилърите и им се заплащаха по определени ставки.  А застраховането се осъщестяваше от трета страна – застрахователен брокер. Така в крайна сметка клиентът трябваше да разговаря с 3 различни страни, когато има нужда от нещо – допълнителна услуга, техническа поддръжка или нещо друго. И липсваше една компания, която да е отговорна за мониторинга, за намаляването на разходите и да прави услугите по-ефективни и ефикасни.   


Работейки с нас, клиентът получава всички услуги от едно място. Ние се грижим за всичко, свързано с автомобила – не само за финансовата част, но и за услугите, предоставени от различни доставчици, които сме назначили в цялата страна.

Ние работим и си сътрудничим с всички автомобилни марки и вносители на пазара. Имаме отлични отношения със сервизите в цялата държава. Предоставяме еднакво ниво на обслужване на територията на цялата страна, не сме ограничени до един град или регион. Можем да предоставим същото ниво на обслужване на клиентите не само в България, но и в по-голямата част от съседните страни.   

- Какви са бъдещите цели на ALD Automotive България?Да бъдем най-добрите на пазара по отношение на качество на услугите, професионализъм, ниво на предоставяните услуги и удовлетвореност на клиентите н

Подкрепи Economic.bg