Най-големите футболни отбори губят над €2 млрд. заради COVID
Барселона отново е най-богатият отбор в света

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Топ 20 на най-добрите футболни отбора в света ще пропуснат над 2 млрд. евро приходи до края на сезон 2020/2021 в резултат на пандемията от COVID-19. Това показват данните от 24-тото издание на годишния доклад на Делойт „Футболна лига на парите“.
Тазгодишният доклад отразява въздействието и реакцията на футболните клубове на пандемията и профилира финансовите резултати на отборите с най-високи приходи в световния футбол по време на нарушения сезон 2019/20.
Безспорно това е една от най-тежките години за футболната индустрия. Несигурността, която поражда пандемията, държи феновете далеч от стадионите, откъдето идват немалко приходи във футболните клубове. Освен тях за изготвянето на анализа под внимание са взети и печалбите от телевизионни реклами, търговски партньорства и онлайн съдържание.
Според доклада 20-те най-добри клубни отбора, освен че ще пропуснат над 2 млрд. евро приходи, ще отчетат загуби и за сезон 2019/20. Тези резултати се дължат основно на това, че:
- Приходите от мачове на отборите са почти нулеви от март 2020 г. насам, като феновете вероятно няма да могат да се върнат на стадионите и за сезон 2020/21;
- Освен това отстъпките за излъчване на лигата на „голямата петорка“ и УЕФА в момента възлизат на почти 1.2 млрд. евро, голяма част от които се поемат от самите клубове.
Според данните най-големите отбори понасят повече загуби от останалите. По отношение на финансовата година приключваща през 2020 г., 20-те футболни клуба, генериращи най-големи приходи, имат 8.2 милиарда евро комбинирани такива, което е спад с 12% спрямо предходната година (9.3 милиарда евро). Това намаление от 1.1 млрд. евро се обяснява с:
- Спад в приходите от излъчване с 937 млн. евро (23%), главно поради отлагането на излъчвания за финансовата година, приключваща през 2021 г., и отстъпките за телевизионни оператори, свързани с нарушения сезон 2019/20;
- Спад от 257 млн. евро (17%) на приходите от мачовете, за които се налага да бъдат отложени / изцяло отменени или възобновени при затворени врата;
- Компенсация от увеличение на търговските приходи със 105 млн. евро (3%), което отразява началото на няколко основни търговски договорености в клубовете през 2019/20.
Междувременно Барселона (FC Barcelona) продължава да държи челното място в класацията, поставяйки Реал Мадрид (2-ро място) и Байерн Мюнхен (3-то място), въпреки регистрирания спад на приходите с 15% в сравнение с 2019 г. Клубът в момента притежава 715.1 млн. евро сравнение с 840.8 млн. евро за миналия сезон.
Въпреки пандемията FC Barcelona продължава да се възползва от силата на своя бранд и на новата си дигитална и търговска стратегия, която включва стрийминг платформа - Barça TV +, която стартира през юни миналата година. Нейната цел е да поддържа ангажираността на феновете докато се върнат по трибуните.
Реал Мадрид (Real Madrid), който отново заема второ място в класацията е с приходи от 714.9 млн. евро за сезон 2019/20. Данните от доклада показват, че приходите от мачове са най-силно засегнати – спадът е с 36.6 млн. евро (25%) до 108.2 милиона евро. Приходите от излъчване също са спаднали с 33.9 млн. евро спрямо 2019 (13%) до 224 млн. евро. Впечатляващото е, че търговските приходи на отбора обаче са се увеличили с 28.1 млн. евро (8%) до 382.7 млн. евро.
Под номер три е Футболен клуб Байерн Мюнхен (Bayern Munich), който се е изкачил с една позиция тази година и е с приходи от 634.1 млн. евро. Под номер четири се нарежда ФК Манчестър Юнайтед (Manchester United) с общи приходи от 580.4 млн. евро и под номер пет е ФК Ливърпул (Liverpool) с 549.2 млн. евро.
Снимка: Делойт България