Най-лудата година за Tesla в числа
Компанията на Илон Мъск вече струва повече от Toyota, Volkswagen, BMW, GM и Ford взети заедно

© ECONOMIC.BG / БТА
Завършвайки една година на експлозивен растеж, производителят на електрически автомобили Tesla се готви за най-големия дебют в историята на S&P 500. През 2020 г. базираната в Пало Алто компания ще отчете първата си годишна печалба, регистрира ръст на акциите, достатъчно голям, за да направи изпълнителния директор Илон Мъск вторият най-богат човек в света, и дори обяви преместването си в Тексас. Все още не е ясно какво следва след този възход, но пътят дотук си струва да се опише.
655 милиарда долара
Това е приблизителната пазарна капитализация на Tesla към петък, 18 декември. През юни компанията се превърна в най-високо оценения автомобилен производител в света, надминавайки дори Toyota. А сега компанията струва повече от Toyota, Volkswagen, BMW, GM и Ford взети заедно.
705%
С толкова нараснаха акциите на Tesla през тази година, в сравнение с едва 13% за S&P и 40% за технологичния Nasdaq. Но движението не беше само в една посока. След като мнозина на Уолстрийт спекулираха, че Тесла ще бъде добавен към индекса S&P при последното му ребалансиране през септември, акциите поскъпнаха в очакване това да се случи. Което пък направи Мъск вторият най-богат човек в света. Но когато S&P реши да добави Etsy към индекса, акциите значително паднаха с повече от 20% в рамките на дни. При новото пренареждане на индекса в крайна сметка Tesla ще бъде включена, което ще стане в понеделник, 21 декември. За времето, в което Etsy е част от S&P 500, компанията е поскъпнала с 325%, пише Forbes.
149 милиарда долара
Толкова е богатството на 49-годишния Мъск, според изчисленията на Forbes. Състоянието му процъфтява в тандем с акциите на Tesla благодарение на 21% дяла на ексцентричния милиардер във фирмата. В началото на годината той разполагаше с активи за 26.6 млрд. долара, а от този петък той е вторият най-богат човек в света, изпреварвайки краля на LVMH Бернар Арно и Бил Гейтс. Пред него остава единствено Джеф Безос.
566 милиона долара
Това е печалбата на Tesla през третото тримесечие на тази година, което е петото поредно за компанията с положителен финансов резултат. Продажбите пък се оценяват на 17.2 млрд. долара. Във вътрешен имейл този месец, за първи път докладван и получен от Electrek, Мъск предупреди служителите, че маржовете на печалба са „много ниски“ и че инвеститорите дават на фирмата „голям кредит на доверие“ за бъдещи печалби, преди да добави: „Ако в някакъв момент решат, че това няма да се случи, акциите ни веднага ще се смачкат като суфле под чук!“
170x
Това е перспективата за съотношението (P/E) на Tesla, което означава, че на компанията ще са ѝ необходими много години, за да спечели толкова пари, колкото реално струва въз основа на прогнозната рентабилност през 2022 г. Според Goldman Sachs това е почти осем пъти над средните приходи, кратни на 22, в S&P. Банката също така казва, че включването на Tesla в индекса ще има само „минимален принос към печалбите в индекса“.
1.1 милиона
Ето колко от своите електрически превозни средства Tesla е доставила на клиентите през рекордното трето тримесечие на компанията. Първият модел на фирмата, наречен Roadster, дебютира през 2008 г.
780 долара
Ето докъде „най-бичият“ анализатор на Tesla на Уолстрийт смята, че акциите могат да стигнат, което е около 12% над сегашните нива. „Преминаването към електрически превозни средства се ускорява и ще се случи по-бързо от предишното ни очакване“, написа анализаторът на Goldman Марк Дилейни в началото на декември, когато повиши целта си за цената на Tesla от 455 долара.
$40
Това е най-ниската ценова цел за Tesla на Уолстрийт, с любезното съдействие на Гордън Джонсън от GLJ Research, който публикува ръководството си в края на октомври. „Tesla не може да разпродаде съществуващия си капацитет, въпреки [повече от дузина] намаления на цените през тази година, седем от които са се случили в Китай“, пише Джонсън по това време. „Смятаме, че има повишен риск резултатите от четвъртото тримесечие да маркират началото на края на нарастването при Tesla.“ Средната ценова цел за фирмата сред 30 анализатори, издаващи такива насоки, е приблизително 396 долара.
16
Това е броят години, откакто Мъск се присъедини към Tesla през 2004 г., когато компанията беше само на една година. Тогава той инвестира близо 6.5 милиона долара в кръг за финансиране от серия А на компанията и стана неин председател. Tesla излезе публично на борсата Nasdaq през юни 2010 г. на цена от 17 долара за акция. В петък те вече струваха точно 695 долара.