Намаляването на жертвите по пътищата очевидно тепърва предстои
Експерти в областта обаче твърдят, че не са изпълнени основни задачи

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Множеството катастрофи и жертви по пътищата на България през пoследните седмици отново повдигна въпроса за пътната безопасност в България и кой е отговорен за опазването на живота и здравето на гражданите, освен те самите. Същият въпрос излезе с още по-голяма сила преди две години, когато на пътя край Своге катастрофира автобус и загинаха 20 души. Бързо стана ясно, че пътят не се поддържа добре, че с години са подавани сигнали за това, но никой не е обърнал внимание.
Както често се случва в България след такива инциденти, никой тогава не пожела да поеме отговорност за трагедията и всяка институция, имаща някаква връзка с пътищата и движението по тях, прехвърляше отговорността на другата. Трима министри подадоха оставка след катастрофата, но категорично не признаха вина и със сигурност нямаше да си тръгнат, ако лично премиерът не им "разпореди".
И в опит да потуши надигащото се недоволство заради липсата на конкретни действия в посока повече пътна безопасност, правителството предприе една от обичайните си стъпки - създаде през февруари 2019 г. държавна агенция, която на документи трябва да разработва, координира и контролира провеждането на политиките в областта на пътната безопасност и я нарече Държавната агенция за „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), оглавена от Малина Крумова. Структурата е на прякото подчинение на Министерския съвет, или по-точно на вицепремиера Томислав Дончев.
При един от по-тежките пътни инциденти това лято - този в участъка от магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора, където от близо 3 години ограничението е 90 км/ч заради лоша настилка - тежкотоварен камион се преобърна, прелитайки над мантинелата и помитайки няколко коли. Вследствие на този инцидент загинаха петима души. АПИ категорично заяви, че настилката в окаяно състояние и 30-годишната мантинела не са причините за катастрофата.
И отново погледите се насочиха към ДАБДП. Много експерти зададоха въпросите дали агенцията реално се справя с функциите си да координира и споделя отговорността с различните институции, както и какво става с Единната информационна система. Според ДАБДП всичко, което е трябвало да бъде свършено, е свършено. Не на такова мнение обаче са експерти в бранша, според които „липсва визия на държавната агенция“.
Работа със закъснение
Оказва се, че ДАБДП е започнала „същинската“ си работа с няколко месеца закъснение. „Агенцията бе създадена с постановление на МС през месец февруари 2019 г., но с пълен щат и материална обезпеченост структурата реално работи от по-малко от година. За този период бяха свършени много неща, част от които са били отлагани с години. В контекста на казаното до тук, създаването на единна информационна система не може да бъде основна задача на Агенцията. Информационна система, обединяваща наличната във всички ведомства информация, разбира се, е един възможен инструмент да се подобри планирането и изпълнението на мерките“, казва зам.-председателят на ДАБДП Анжелина Тотева, в отговор на въпроси на Economic.bg.
Тя твърди, че се предприемат постоянни действия в посока събирането и обработването на данни за пътната безопасност, както и че агенцията има оперативна свързаност с част от институциите.
Според Богдан Милчев от Института за пътна безопасност обаче положението не е толкова „розово“. „Още в първия месец след структурирането на агенцията беше дадена заявка, че ще се работи за създаването на Единна информационна система. Това не е направено, не е направена и оценка на риска на пътя, нито методология, по която да се извърши тази оценка. Трябваше да имаме нов Закон за движение по пътищата. Тази агенция трябваше да свърши всичко това“, категоричен е той.
Реални постижения
Според Милчев държавната агенция основно се занимава с „конкурси за рисунки по пътна безопасност, с билбордове и кампании, насочени към това да не караш пил, да не употребяваш алкохол, да пазиш детето. Подобни кампании може да организира всяка една PR агенция, ангажирана от МС“.
Не така мислят обаче от ДАБДП, според които свършената работа е много. „Агенцията разработи анализа на нивото на безопасността на движението по пътищата към 2019 г. и Стратегията за безопасност на движението по пътищата за период 2021-2030 г. Това е основата, която ще формира националната ни политика за следващото десетилетие. Заедно с това участвахме в подготовката на редица законопроекти – създадохме регламент за електрическите тротинетки, който вече е приет от Народното събрание. Съвместно с МВР подготвихме спешни промени в Закона за движение по пътищата, които да изпреварят приемането на цялостния нов закон“, коментира Анжелина Тотева.
Но тя все пак признава, че може би не са си свършили докрай работата си. „За съжаление месец септември започна много тежко с голям брой инциденти, със загинали и ранени. Това още веднъж ни показва, че липсва устойчивост в резултатите, които постигаме. Затова е толкова важно приемането, но и реалното изпълнение, на Стратегията за следващото десетилетие. Заедно с това трябва да бъде завършен цялостния нов Закон за движение по пътищата, който е сред най-дълго чаканите нормативни документи“, добавя тя.
Рокади
Според Богдан Милчев държавната агенция се нуждае от спешна реорганизация и кадрови промени. „Предложили сме такива промени на вицепремиера Томислав Дончев, който е отговорен за тази агенция. За момента все още не е дал отговор по повод нашите предложения“, казва той. „По мое настояване тази агенция трябваше да бъде подчинена на премиера, а той прехвърли отговорността на вицепремиера. Така че Томислав Дончев носи цялата отговорност, че тази държавна агенция не е изпълнила основни задачи. Да, те се хвалят, че са направили голям доклад за 2019 г. но от този доклад не произтича абсолютно нищо“, каза още той.